Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie - Premature Baby

Lilypie - Premature Baby

Wednesday, June 18, 2014

Assalamualaikum Muhammad Abid Muayyad bin Muhamad

Assalamualaikum dan Salam Ukhwah,


Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, saya ingin memperkenalkan ahli baru keluarga kami..adik aisyah dan muafah..Muhammad Abid Muayyad bin Muhamad..selamat dilahirkan secara normal pada 7 Mac 2014 (Jumaat) jam 2.50 petang di PPUKM dengan berat 3.45kg..kenapa PPUKM?saya akan ceritakan di entry yang akan datang..In Shaa Allah...


                                                       Assalamualaikum semua:)


                              abid dah botak...dicukurkan rambut oleh ayah di hari ke-7



                                                sebulan..keluar picnic kat taman:)


                                                                  lena tidur:)



                                                        tidur je la kejenya hehe



panggilan mesra untuk putera hati kami ni ialah abid..ataupun adik..eh muafah pun still lagi kami panggil adik hehe..Alhamdulillah abid sangat mudah dijaga sama macam kakak2nya juga..cuma time malam je la dia tidur nak berulit..kena dokong ulit perlahan2 pastu bila dah lena bolehla letak atas cot dia..tidurla sampai ke pagi (bangun untuk menyusu pastu tidur balik)..alhamdulillah sampai sekarang masih diberikan rezeki untuk menyusukan abid sepenuhnya..walaupun sedikit masa lalu susu saya merudum dengan agak serius..nanti saya akan ceritakan juga kenapa susu saya merudum..


oh ye ramai jugak yang bertanyakan maksud nama abid ni..bila kami bagitau je nama penuh abid ramai jugak yang macam pelik terutama tang nama muayyad tu hehe..sebenarnya saya dah lama simpan nama ni dari dulu lagi sekiranya diberikan rezeki dapat anak lelaki..dan sebaik saja tahu yang kami bakal dapat anak lelaki memang dah tak fikir nama lain dah walaupun en.suami ada cadangan nama lain..tapi lepas dipujuk2 dan saya sungguh2 bagitau maksudnya akhirnya en.suami bersetuju:)..

ok lah maksud nama abid ni...


Muhammad~Yang Terpuji
Abid~Yang Beribadat
Muayyad~Kuat, Menang

sesungguhnya perancangan Allah sangatlah indah..maksud disebalik nama penuh abid ini sangat kena dengan abid..muayyad maksudnya kuat, menang sesungguhnya sangat mendalam maksudnya dengan diri abid..maksud nama muayyad inilah yang membuatkan saya berjaya memujuk en.suami:)..dan untuk makluman semua saya reserve nama ni sebelum tahu keadaan abid lagi dan sebelum tahu jantinanya lagi..Allahuakbar sungguh indah perancanganMu Ya Allah..semoga abid membesar dengan sihat dan menjadi seorang yang soleh, taat beribadat dan semoga kuat menghadapi cabaran dan dugaan hidup dan sentiasa menang dalam menegakkan agama Allah..aamiin...

ibu, ayah, kakak aisyah, kakak muafah dan semua sayangkan abid sangat2..be strong ye sayang...


Monday, June 9, 2014

Setelah 90 hari berlalu

Assalamualaikum dan salam sayang buat semua,

Alhamdulillah masih lagi dipinjamkan nafas oleh Yang Maha Pencipta untuk bertemu dengan saat ini..rindu rasa 'rumah' keduaku ini...agak lama terbiar sepi tanpa sebarang update dari tuan rumah:)...alhamdulillah saya dah selamat melahirkan zuriat ketiga kami pada 7 mac 2014 (jumaat)..anak lelaki yang diberi nama Muhammad Abid Muayyad bin Muhamad..lengkap sudah keluarga kami..alhamdulillah..

sebenarnya saya dalam fasa menyesuaikan diri dengan perubahan yang berlaku dalam hidup sehingga kini..sebaik saja tamat tempoh 90 hari maternity leave, saya melaporkan diri di jabatan baru..segala2nya baru buat saya..pejabat baru, suasana baru, tugas dan tanggungjawab baru, kawan2 baru dan pendek kata semuanya baru la bagi saya kecuali jawatan je masih lama hihi..hari ni kira baru hari ketiga saya di pejabat baru..masih lagi mencari2 rentak dan suasana keje di sini..memang tak dinafikan setelah 7 tahun berkhidmat di tempat lama, agak sukar untuk saya mengikiskan kenangan suasana keje di tempat sebelum ni..tapi saya akan cuba untuk menerima perubahan ini dan belajar menerima sesuatu yang baru..semoga saya dapat memberikan khidmat terbaik di sini..In Shaa Allah

ohh dah agak lama jugak tak bercerita pasal my lovely family..alhamdulillah dalam tempoh mencecah 4 tahun usia perkahwinan september ini, kami dahpun berlima..syukur atas rezeki dan amanah yang diberikan ini..saya dah bergelar ibu anak tiga!!!..perasaan?syukur tapi dalam masa yg sama risau andainya saya tak mampu menjadi ibu yang baik untuk putera dan puteri kami..tambah pulak anak2 membesar di bandar so cabarannya mungkin agak berbeza..dengan perkembangan teknologinya yg pantas berkembang membuatkan corak pendidikan pun dah berbeza..

anak2 setakat ni alhamdulillah..biasalah ragam anak2 membesar tambah pulak beza usianya selang setahun je, memang hari2 'berperang' je lah kejenye huhu..aisyah dah nak masuk 3 tahun bulan 7 ni, muafah nak masuk 2 tahun bulan 11 ni..abid baru je 3 bulan hehe..masing2 ada ragam dan peel tersendiri..gelagat dan keletah anak2 amat menghiburkan kami sekeluarga..kadang2 rasa masa tu cepat sgt berlalu sampai xsedar anak2 dah makin membesar..contohnya aisyah, rasa baru je lahirkan dia tup tup harini dah pandai berdikari, mulut pun dah pot pet mcm org tua tp masih lagi pelat huhu..sgt sayangkan abid..dia marah kalo muafah kacau adik abid..tapi dalam masa yg sama rasa kasihan jugak kat aisyah sbb baru nak masuk 3 tahun dah dapat 2 orang adik..apapun kasih sayang kami semua sama rata tak ada beza pun....nak tepek gambar pun xboleh sbb gambar byk dalam telefon dan xtransfer lagi dalam pc baru kat ofis ni..ok lah jumpa lagi:)