Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, May 8, 2013

muafah sedang mengalami growth spurt

Assalamualaikum,

What is a growth spurt?

During a growth spurt, breastfed babies nurse more often than usual (sometimes as often as every hour) and often act fussier than usual.
The increase in baby’s milk intake during growth spurts is temporary. In exclusively breastfed babies, milk intake increases quickly during the first few weeks of life, then stays about the same between one and six months. As solids are gradually introduced after six months, baby’s milk intake will gradually decrease.
Physical growth is not the only reason that babies may have a temporary need for increased nursing. Babies often exhibit the same type of behavior (increased nursing with or without increased fussiness) when they are working on developmental advances such as rolling over, crawling, walking or talking. Mom’s milk is for growing the brain as well as the body!

saya rasa muafah sekarang sedang mengalami phase growth spurt ni..sejak dua tiga hari ni permintaan susunya semakin meningkat secara drastik..sejak saya naik keje dulu muafah hanya minum susu sebanyak 12 oz saja sehari (sikit kan?)..saya tinggalkan 4x3 oz (chilled ebm) pada cik anis..stok beku masa tu memang xterusik sbb seboleh2nya cuba bagi yang fresh je utk muafah..in case kalau terdesak sangat baru guna yg frozen ebm..
dan sekarang dari 12 oz increase to 16-18 oz sehari..fuhh (kesat peluh di dahi)..terkejar2 nak pulun pam..hasil yg dapat sehari2 pun skrg dah xcukup nak menampung keperluan muafah..kalau dulu setakat 12 oz sehari Insya Allah boleh dapat..stok frozen pun makin lama makin berkurang..keluar je xmasuk2!!!
lagi satu masalah, dalam nak mengejar pam susu utk keperluan muafah, saya terpaksa 'berperang' dengan kedatangan period..Ya Allah kuatnya pengaruh hormon dalam badan ni..sampaikan 2 minggu sebelum period susu dah mula menunjukkan kemerudumannya..bayangkanlah!!!tengah2 muafah sedang ber growth spurt ni time ni la period nak kunjung tiba..sebab tu saya agak mencemburui ibu2 yang langsung xdatang period selepas bersalin (fully bf)..saya lepas 2 bulan bersalin terus period..ingatkan ekslusif bf ni lambat dtg period sekali pelamin anganku musnah tak..mmg mencabar kekuatan fizikal dan emosi sangat2..tiap2 bulan berperang dengan hormon:(
apapun mungkin inilah salah satu cabaran yang terpaksa saya tempuhi dalam perjalanan menyusukan muafah..apapun saya akan cuba berusaha untuk mengelakkan muafah minum susu fm..selagi terdaya saya akan cuba memberikan yang terbaik buat muafah..harapnya semoga growth spurt muafah cepat2la berlalu..sbb situasi sekarang sangatlah mencabar..muafah agak cranky bila saya ada depan mata..nak buat keje rumah pun xsempat..baru bangun skit dah hek hek..nak kita mengadap dia je 24 jam:)..kalau ibunya xda boleh pulak duduk elok2..
selain dari tu, badan sekarang pun mcm dah kena servis penat2..kalau ikutkan memang terkejar2 nak mengepam especially kat rumah..sekarang pun memang kena bangun malam2 utk pastikan bekalan susu utk muafah mencukupi..bila badan penat, emosi xstabil, jadual makan ke laut susu memang drop..apapun harapan saya semoga saya boleh menyusukan muafah selama mana yang diizinkan Allah s.w.t..say no to fm!!!tapi kalau dah terpaksa sangat nak buat macamana kan:(..lagi 3 minggu muafah nak masuk 6 bulan..sekurang2nya dapat 6 bulan exlusive pun dah cukup syukur dah..kawan2, doakan saya ye..

 budak yang makin banyak minum susu:)

adik..Insya Allah ibu akan berusaha lagi kuat utk sempurnakan hak adik..amin

No comments:

Post a Comment