Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, November 11, 2013

4th pregnancy: buka buku merah dan checkup muafah 10 bulan

Assalamualaikum,



 dah selamat buka buku merah@16 minggu:)



 muafah 10 bulan:)

Alhamdulillah..buku merah utk baby adik dahpun selamat dibuat pada minggu ke-16..iye dah 4 bulan baru saya pegi klinik utk register antenatal checkup:)..ada 2 sebab kenapa agak lambat saya buka buku merah ni..yg pertama sbb kalau saya pegi klinik masa 4 bulan so sekali sahaja la syarat berat badan saya kena naik 0.5kg sebulan..selepas 5 bulan baru kena naik 2kg sebulan..masalah utama saya setiap kali pregnant yg inilah..berat badan terlebih naik dari yg sepatutnya hehe..so kalau checkup nti 5 bulan xda la byk bulan rekod berat badan terlebih huhu..tapi saya malas dah nak fikir nk elak minum air gula ke apa sbb skrg ni dah wajib ibu2 mengandung yg berumur 25 tahun ke atas kena minum air gula utk check samada ada kencing manis atau tak..tp saya rasa potensi saya utk dapat kencing manis kali ini agak tinggi sbb mengandung kali ni saya memang addicted dgn makanan2 yg manis..baby girl kot sbb pengalaman sama seperti mengandung sebelum2 ni:)..

sebab yg kedua ialah nk pegi sekali dgn appointment muafah 10 bulan..malas nk pegi klinik banyak kali hehe..dan seperti yang lepas2 jugak kk presint 9 jugaklah yg menjadi tempat utk membuat pemeriksaan ibu dan anak:)..seperti biasa kami bertiga (en.suami dan muafah) pegi awal ke klinik sbb skrg dah ikut masa temujanji yg diberikan ke klinik..saya uruskan pendaftaran saya dan en.suami uruskan pendaftaran muafah..sementara saya pegi check urin, amik darah sume en.suami tunggu giliran utk muafah..nasib baik giliran muafah dipanggil dulu sbb kalau giliran saya dulu memang lama la nak siap..masuk bilik nurse check berat ukur tinggi sume dan alhamdulillah berat muafah naik sikit..walaupun naik 200 gram je tp sekurang2nya dapat balik berat asalnya sebelum dihantar ke taska..nasib baik jugak masih di atas line kuning..tapi nurse kata xperlu risau as long as dia aktif dan cergas..memang aktif sangat2 muafah ni lebih aktif dari kakak aisyah masa umur dia mcm ni dulu huhu..cuma nurse mintak jugak jgn putus asa ajar muafah minum susu botol sebab susu masih lagi menjadi salah satu sumber tumbesaran dia yg penting..masa ni memang muafah fully bf lagi tp masalahnya susu saya dah drop..hormon mengandung dah mengatasi hormon penyusuan..ok lah saya cuba lagi..

selepas selesai checkup muafah, kami menunggu giliran saya dipanggil pula..alhamdulillah xlama menunggu nombor saya terus dipanggil..kali ni dapat bilik 11..agak lama jugaklah duk dlm bilik tu dlm setengah jam..mcm2 yg nurse tanya..tambah pulak bila tgk sejarah mengandung saya sebelum ni..2010 (mengandung&miscarriage), 2011 (mengandung&C-sect), 2012 (mengandung&normal+vacuum), 2013 (mengandung)..see tiap2 tahun mengandung:)..bila tgk sejarah tu nasib baik nurse xmarah2 n xbising2..cuma dia advise lepas ni kena buat 'family planning' betul2..hehe..

ok faktor risiko saya kali ni..Unsured Of Date (USOD), memang xpasti bila last LMP sbb period ding dong sepanjang menyusukan muafah..tapi alhamdulillah hasil scan doktor EDD adalah sama mcm 1st scan dgn dr.maria masa 7 weeks dulu iaitu 15 Mac 2014..dan

pastu check perut sume dan alhamdulillah heartbeat baby dh boleh dgr dgn alat doppler tu..sume detail la nurse check..tu yg lama tu..dah siap sume keluar bilik tgk2 muafah dahpun tertidur..kenyang agaknya lepas en.suami suapkan makanan tadi..dalam pukul 11 selesai la check semuanya..alhamdulillah..next checkup masa 20 minggu pulak..



nota saya: berat permulaan masa buka buku merah ni ialah 64.7kg..kita tgk bulan2 akan datang nti..pengsan:)

No comments:

Post a Comment