Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 10, 2013

kisah aisyah sakit mata

Assalamualaikum,

harini agak lapang sikit so bolehlah nak bercerita sikit..rasanya ramai yg dah tahu pasal aisyah kena sakit mata..alhamdulillah skrg dah beransur baik dengan izinNya dan dah start hantar ke taska isnin lepas..

ceritanya mcm ni, sebulan yg lepas saya perasan mata aisyah bertahi tp masa tu saya still hantar aisyah ke taska sbb keadaanya xla teruk sgt..tap dlm pkul 11 pagi pengasuhnya call suh amik aisyah sbb sakit mata..so saya pun pegila amik aisyah kat taska n bawa ke ofis..nak half day xboleh sbb keje tgh banyak lagipun saya baru je naik keje lepas cuti bersalin tu..so bermula dari situ saya xhantar aisyah ke taska..masa tu matanya xmerah cuma bertahi je...dlm 2,3 hari tu dah nampak ok dah..seminggu lepas tu saya pegi kursus 3 hari kat cherating..masa kat sana en.suami bagitau mata aisyah merah2..then balik dari kursus kami bawa aisyah ke kk presint 9 dan diberi ubat titik dan ointment..masa tu check xda selaput lagi..esoknya mata aisyah makin membengkak sampai dia nk tengok sesuatu pun kena angkat dgn badan2 sekali sbb matanya dah hampir tertutup..risau sgt tgk keadaan dia..dah titik ubat sume..susu badan pun dah titik tapi xda nampak sebarang perubahan..kebetulan masa dia kena tu sehari sebelum kami balik kg+bercuti di cameron (yg ni xleh nak cancel sbb dah booking bilik hotel..kalau cancel kena bayar surcharge..lagipun lepas tu kami terus balik kg dari cameron ikut lojing gua musang)..malam sblum balik kg tu kami ke Poliklinik An-Nur di Presint 9 berjumpa dgn Dr. Maria..bila dia check rupa2nya mata aisyah dah ada selaput..so kena cuci..mulanya Dr. Maria suh pegi hospital jumpa pakar mata tapi bila saya tanya dia boleh buat (cuci) x sementara kami pegi hospital nanti..alhamdulillah dia kata boleh..so bermulala proses buang selaput mata aisyah..en.suami je yg masuk dalam bilik..saya tunggu kat luar..xsampai hati sebenarnya tgk keadaan aisyah..1 klinik dgr dia meraung2..Ya Allah kalaulah boleh kesakitan tu saya yg tanggung, saya sanggup:(..hati ibu mana yg xluluh dgr anak meraung2 kesakitan..dlm 20 minit selesailah prosedur tu..masuk kereta terus tertidur..keletihan+kesakitan..kesian anak ibu ayah:(

esoknya kami bertolak ke cameron highland..kat sana sambung cuci mata kat hospital sultanah hajjah kalsom, cameron highland..xbyk tempat pun kami g jalan2..masa byk habis kat bilik je..yg sempat pegi ladang teh skjap n esoknya otw balik ke kelantan singgah shopping jap kat kea farm..pasar malam pun xpegi..makcik2 aisyah je yg pegi..xpe lah lain kali boleh dtg lagi kan bie:)..entry penuh cameron ni nanti ye

sampai je kat kg terus cari klinik mata..tp kat sana hari jumaat byk klinik tutup..akhirnya jumpala 1 klinik ni di area pasir tumboh, kelantan..klinik pakar mata dr.shatriah..so buat appointment utk pegi esoknya (sabtu)..pagi2 sabtu tu kami pegi ke klinik ni..rupa2nya dr.shatriah ni adalah pakar mata HUSM..sbb tu la dia buka klinik ni malam hari dan hujung minggu sahaja..dia pun banyak menulis artikel dalam akhbar2 utama tempatan..dan yg sangat bersyukur dia adalah expertise dalam bidang mata kanak2..syukur rasanya dpt berjumpa dgn the right person..dr shatriah ni sangatlah baik dan very lembut dan pandai ambil hati aisyah..lepas dia check sume sekali lagi kena cuci..kali ni aisyah dah fobia bila nampak dr, katil dan org ramai keliling dia..ye lah dh byk kali kena cuci kan..so bermulala proses mencuci..meraung2 aisyah..berdarah2 matanya..dr shatriah ckp tahap sakit mata aisyah ni dah sampai ke peringkat ekstrem dah utk kategori budak2..Ya Allah risaunya saya..tapi alhamdulillah bila check mata hitamnya xluka..so dr bekalkan ubat yg sebetulnya (sblum ni lain klinik lain ubatnya)..dan kena sambung cuci lagi kat rumah..dan en.suamila yg setiap masa duk cuci mata aisyah..saya?xsampai hati nk tgk tambah lagi bila tgk keluar darah sume..

alhamdulillah hari demi hari mata aisyah makin sembuh..dan seperti yg dijangka akhirnya ada juga yg terkena jangkitan..siapa ye???saya la huhu..perasan mata merah masa otw balik ke putrajaya tu la..tapi pegi lagi keje..sampai ofis sume dok suruh amik mc..ye saya tahu sakit mata berjangkit tapi saya tahan sampai habis meeting baru g klinik..dapat mc 2 hari tapi selepas 2 hari tu, still lagi xda perubahan..kalau ikutkan boleh sambung mc tapi saya xnak sbb keje super duper byk..last2 berspek hitamla jawabnya huhu..selepas saya baby muafah pulak yg jangkit..kesiannya tgk adik muafah bengkak matanya..kecik2 lagi dah sakit mata ye sayang..masa ni saya titiskan jugak susu badan tapi bila kwn en.suami di fb bagitau sbnarnya dr xgalakkan titis susu badan sbb dalamnya ada sejenis protein yg boleh menggalakkan perkembangan kuman..Wallahu'alam..sejak dari tu saya terus stop titis susu badan..just titik ubat yg doc beri je..selepas muafah ayahnya pulak yg terkena jangkitan tu..en.suami mc 2 hari dan harini g klinik lagi n dapat lagi 2 hari mc sebab xsembuh lagi..harap2 cepat2 sembuh ye bie..dan akhirnya 1 rumah dah kena sakit mata bila adik saya, anis pun dah sakit mata skrg ni..yg kelakarnya jumaat lepas lima2 org masuk bilik dr sekaligus..terkejut doc tgk 3 org dewasa pakai spek hitam huhu..

 kakak aisyah sakit mata..sepet mata akibat bengkak

 dah jangkit kat adik muafah..tapi sakit2 pun senyum kan dik?

 kesian adik muafah..kecik2 dah sakit mata

 pun dah sepet sebelah

semoga cepat sembuh ye sayang


No comments:

Post a Comment