Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, October 17, 2013

4th pregnancy: gerakan pertama baby adik@16 weeks

Assalamualaikum,


alhamdulillah usia kandungan sekarang dah berusia 18 minggu..perut pun dah mula nampak sikit..pakaian biasa ke ofis a.k.a baju kurung dah semakin kurang selesa..tapi masih boleh pakai lagi..itupun yang saya dah besarkan ukurannya..yg lama mmg langsung xmuat dah:)..baju2 pregnant dulu masih belum keluarkan lagi dalam almari..dulu cakap kat en.suami baju2 mengandung ni rehat ye utk 3 tahun akan datang..tup tup xsampai setahun kena pakai balik dah huhu..

orang kata bila dah masuk anak kedua dan seterusnya pergerakan pertama baby akan dapat dirasai lebih awal..mungkin ada betulnya sbb saya perasan yang baby adik kat dalam ni dah mula bergerak2 sejak usia kandungan 16 minggu...tapi masa tu saya xberapa confident lagi walaupun gerakan tu memang dirasai setiap hari..tapi sekarang di usia 18 minggu memang pergerakan baby adik semakin dirasai..berdenyut2 perut ni:)...alhamdulillah syukur masih diberikan peluang sekali lagi utk merasai detik2 indah ini..xsabar nk tgk perut bergelombang balik dan xsabar jugak nak rasa terkejut dek tendangan baby adik yg selalu membuatkan ibunya ni tersentak:)..kakak aisyah pun dah tahu dah ada baby lagi dalam perut ibu..dulu masa perut kempis (kempis la sangat huhu) xda nya dia nak layan bila kata ada baby dalam perut..skrg ni dah tahu dah siap cium perut n kata baby lagi..huhu kakak baru 2 tahun 3 bulan dah ada 2 orang adik ye..In Shaa Allah..

adik muafah pulak..mcm biasalah manja dgn ibu..eh dgn ayah pun manja jugak..aisyah pun sama..ye lah kalau di rumah en.suami yg banyak menguruskan aisyah dan muafah..tapi bab nak menyusu mmg ayahnya xdapat menolong la hehe..dan saya masih lagi fully bf muafah..bukan xcuba utk mencampur susu tapi muafah ni pandai..rasa susu lain sikit dia luah balik..ok yg tu nti saya cerita dalam next entry..walaupun diikutkan saya sedih utk 'melepaskannya' tapi saya lagi sedih bila seharian bekerja muafah sanggup tunggu utk menyusu dgn saya..dan yg paling xtahan bila nipple pedih setiap kali dia nak menyusu..ditambah pulak dengan suka menggigitnya..muafah mmg sengaja je pun nak menggigit..biasanya dia pandang saya dulu pastu senyum2 n terus ngapppp...bila saya menjerit sakit mengekek2 la dia ketawa nampak gigi besar kat atas tu huhu..en.suami pun dah risau dengan muafah yg xnak minum susu selain susu ibu..bukannya dia xbagi saya menyusu tapi risau dgn baby dlm perut..tapi saya dah explain kat dia yg In Shaa Allah baby ok..doktor pun xda halangan kalau saya nk continue bf tapi dia suruh saya stop masa kandungan dah mencecah 7 bulan..takut risiko prematured..ada lebih kurang 2 bulan lebih je lagi utk kami 'mengajar' muafah menyusu thru botol..harap2 berjaya la (tapi dalam hati saya sedih nak bagi susu fm kat muafah..kalaulah boleh saya terus je bagi susu badan ni sampaila muafah sendiri yg xnak tapi saya xtahan dgn pedihnya nipple ni:(..


apapun saya cuma mengharapkan agar saya diberikan kekuatan utk melalui hari2 yang mendatang ni dgn baik..nak membesarkan 2 orang anak kecil, nak uruskan rumahtangga..nak jaga diri sendiri n baby dalam perut ni..nak melaksanakan tugas harian di pejabat...penat mmg penat tapi bila fikir kenapa saya nk mengeluh..bukannya saya seorang yg mengalami situasi begini..saya sangat respect dgn ibu2 bekerja yg mampu menguruskan rumahtangga dan kerja dgn baik dan seimbang..saya juga nak jadi seperti mereka....In Shaa Allah..







3 comments:

  1. wahh..lame tak jumpa..mesti dah besar perot kak zila..:)

    ReplyDelete
  2. tu la ain..bila nk dtg bkp..perut dh nampakla cikit tp xde la besar mana pun huhu..dtg bkp gtau la ye:)

    ReplyDelete