Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie - Premature Baby

Lilypie - Premature Baby

Sunday, March 21, 2010

..cerita cuti

Assalamualaikum W.B.T

pejam celik pejam celik dah msuk penghujung mac dah...kejapnya masa berlalu...dan akhirnya dicelah2 kesibukan dengan tugas, aku mencilok masa yg ada utk mencoret something kt blog kesayangan aku ni..da lame rasenye xupdate stori kt cni...sampaikan citer ni pun dah suam2 suku dah asenya..

actually ni kisah mase cuti raye cina ari 2...last day sebelum berangkat ke ptrajaya aku 'dirasuk' semangat memasak yg agak luar biasa..nk tau knape??bermula pagi senin tu aku masuk dapur menyelongkar apa sahaja bahan yg ada untuk dimasak..dari kabinet, peti ais sume aku jenguk kot2 ade ape2 yg boleh dijadikan makanan tuk ari 2 dan jugak utk dibawa bekal keesokannya... dan akhirnya aku jumpe la barang2 yg mane aku pikir kalo aku xbuat ari 2, ntah bile la aku boleh setelkan dan siapa la pulak yg akan masak semua tu kalo bukan aku???nk harapkan ida n anis sampai ke tua la xbertukar jadik kuih benda2 tu sume..hehe..tambah2 aku tgh bersemangat pulak tu.. dan yg pertama sekali yg aku buat pagi tu adalah kek coklat..mula2 aku masak coklat dulu pastu baru bancuh adunannya..siap sume letak dalam oven just tunggu masak jer..lebih kurang sejam kek dah masak terus aku buat toppingnya dan aku hiaslah kek tu seadanya..hahaha...siap satu jenis...rehat sekojap..masak lauk makan tghari lak...


kek yg baru masak dan belum di'topping'kan lagi



kek yg siap dihias dgn topping dan badam hancur


ni lah hasil pembuat kek yg xprofesional..huhuhu

ptg tu plak dlm kul 2 mak sedara aku suh kait buah pauh (mangga ye kawan2) utk dikirim ke spupu aku-mek..apalagi aku dengan semangatnya pergila ke pokok pauh yg tgh berbuah lebat giler..aku amik galah dan dengan berbekalkan sebijik baldi aku memulakan usaha mengait buah pauh tu..ermm bestnya kalo make colek ni ataupun buat jeruk...nyum nyum...dalam tgh syok mengait tu tiba2 aku terasa sesuatu telah menggores tangan aku..tengok2 rupa2nya tangan aku dah berdarah terkena paku yg terpacak dekat galah tu...tu la punyelah syok dok kait buah sampai xsedar ada paku yg beraja di galah tu...tp yg bestnya lepas dah sapu minyak gamat kat luka tu..aku boleh pegi sambung balik mengait buah pauh..semangatku masih membara hehe.. yelah masa tu baldi pun x penuh lagi...so tanpa menghiraukan luka ditangan aku teruskan tugas aku sampailah baldi tu dah penuh..cukuplah tu....hehehe





ni lah hasilnya..ermm sedapnya buat jeruk





nah amik ni..sampai luka tangan tergores paku


ok habis cerita bab kek coklat dan buah pauh...kite sambung lak dgn jeli kelapa..lepas dibelek2 tengok2 masih ada lagi bekas plastik yg belum terusik..ptg smlam sempat aku beli buah kelapa muda dlm 10 bijik sebab mmg dh niat nak buat pun..hehehe..so lepas selesai kerja mengait buah pauh aku sambung ngan keje membelah buah kelapa lak...aku buat jeli kelapa ni ikut resipi yg diberi oleh arwah kak shima..tiba2 teringat dekat arwah..rindu sgt2...:(......ermm selesai masak jeli aku sejukkan dalam bekasnya n tengok2 banyak jugak yg dapat..dan yg paling bestnya bila buat jeli sendiri ni aku boleh letak isi kelapa muda sebannyak mane yg aku suke...hehehe..kalo beli kt kdai ciput jer isinya kn...dan ida dah siap pesan suh singgah hantar kat dia besoknya...huhu...dan cukuplah dulu utk ptg tu...nk rehat jap...barang2 pun xkemas lagi ni...haiya...




kelapa muda menanti masa utk dikorbankan:D



peralatan yg perlu utk membelah kelapa





tara...siap sudah jeli kelapa..simpan dlm peti ais...makan...nyum3

malam tu pulak aku rancang nk buat puding jagung..dah lama xbuat rasenya..tengok2 dlm peti ais masih ada lagi jagung manis yg aku beli aritu..pastu aku da tgk ade sebijik kelapa terletak elok kat sudut dapur...nak dijadikan cerita punyelah aku excited pegi belah kelapa tu..tup tup tgk2 isinya dah masam..aishhh kt mane nk carik kelapa mlm2 gini...aku plak xsuka pakai santan segera sebab aku nk guna santan fresh yakni santan yang diperah sendiri..huhuhu...lalu aku pun suh adik aku p carik kelapa kt rumah jiran dpn rumah dan dapatlah sebijik...nak tak nak aku terpaksa gak teruskan hasrat mengacau puding jagung sebab sume bahan2 lain dah tersedia cuma tinggal bab santan je...tapi yg jadi masalahnya plak kelapa yg dibawa balik adik aku tu bersekali dgn kulitnya lagi...uwaaa nk nangis rase tp disebabkan semangat yg begitu jitu, di tgh2 keheningan malam aku duk mengopek kulit kelapa tu guna kapak jer sebab pencungkil kelapa dah rosak..huhu kerja keras aku mlm 2...hampir setengah jam barulah setel kelapa tu dipisahkan dari kulitnya..hehe lalu aku terus belah kelapa tu, mesin dan perah santan...lalu bermula la cabaran memasak puding jagung...knapa aku kate cabaran??sebabnya puding jagung ni perlu dikacau tanpa henti dari awal sehinggalah pekat dan masak...fuhh nk tercabut rasenya tangan aku lenguh duk mengacau puding tapi demi untuk santapan keluarga, aku rela....cewah!! lalu siaplah puding jagung setelah melalui macam2 dugaan...tapi gambar puding jagung ntah kemana perginya...xdapat nk share kt cni..

ermmm itulah serba sedikit stori yg bleh dikongsi bersama..aku pun cam xpercaya yg aku boleh buat byk perkara dalam satu hari tu..mcm masakthon la plak sampaikan adik aku menggeleng kepala tgk kakak dia ni yg xberenti2 memasak dari pagi sampai ke mlm..xpelah dik nk jumpe lagi mcm ni xtau la bila plak kan?hehe...sudahnya malam tu aku tidur xingat dunia...dgn bajun2nya xberkemas lagi, esoknya dh nk balik ptrajaya tp aku xkira...badan aku da pnat giler......zzzzZZZZZZZ......daaa...









No comments:

Post a Comment