Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, November 13, 2012

salahke memberi susu formula kepada anak

Assalamualaikum,

setelah sekian lama saya memendam perasaan ni, akhirnya hari ni tiba jua saat utk saya meluahkan apa yang terpendam dalam hati ni..sebelum tu terlebih dahulu saya memohon maaf andai entri ini berbau emosi dan mungkin ada yang tidak bersetuju atau tersinggung dgn apa yang saya nak luahkan disini..ini hanyalah suara hati saya dan xada kena mengena dgn sesiapa..sekadar utk menyatakan apa yg terpendam jauh disudut hati saya sebagai seorang ibu..dan entry ini khusus utk tatapan anakanda aisyah mardhiyah suatu hari nanti...semoga aisyah memahami apa yang berlaku..

sejujurnya ikhlas saya menyatakan bahawa saya berasa sangat RENDAH DIRI, KECEWA, TERKILAN dan macam2 lagi perasaan negatif yang bersarang dalam hati saya sejak dari aisyah lahir sehingga sekarang..saya merasakan saya telah GAGAL jadi ibu yg terbaik buat aisyah:(

dari awal perkahwinan lagi saya dah berazam sekiranya ada rezeki saya utk mengandung dan mempunyai zuriat sendiri, saya bertekad untuk memberikan susu badan sepenuhnya kepada anak2 saya sehinggalah usia 2 tahun..xada langsung terlintas dalam fikiran saya utk memberikan susu formula..dan niat itu saya suarakan kpd en.suami, alhamdulillah en.suami menyokong hasrat saya sepenuhnya..justeru itu semasa membuat persiapan menyambut kelahiran aisyah, en.suami belikan pam manual Avent sebagai persediaan utk menjayakan penyusuan eklusif kpd anak kami..storage bottle pun byk yang dibeli..namun sesungguhnya kita hanya merancang..yang menentukan hanyalah Allah jua..

sebaik aisyah lahir, alhamdulillah susu dah keluar..dan kali pertama menyusukan aisyah xtergambar dgn kata2 betapa indahnya menjadi seorang ibu..indah sungguh ciptaan Allah..aisyah pertama kali menyusu dah pandai cari 'makanannya'..fitrah semulajadi anugerah Allah..hari keempat saya mula memerah..alhamdulillah walaupun xbanyak hasil yg dapat tapi saya tetap dgn niat utk bagi 100% susu ibu, xterniat langsung utk campur susu..hari ke-10 aisyah dikesan mempunyai kuning yg agak tinggi xsesuai dgn usia dan berat badannya..tambahan pula aisyah lahir dalam kategori borderline premature dan berat bawah 2.5kg, so risiko utk dapat jaundis mmg tinggi..sehinggalah hari ke-27 barulah aisyah boleh discharged dari klinik iaitu dah xperlu ulang alik amik darah walaupun tahap bacaan bilirubin tu masih xsesuai dgn umur aisyah..dalam tempoh tu jugaklah saya berusaha sedaya upaya utk memberikan sepenuhnya susu ibu sbb saya tahu hanya susu ibu yg boleh menyembuhkan jaundis..jadual saya setiap hari adalah DF (direct feeding) dan pam, pam dan terus mengepam..walaupun hasilnya xmemberangsangkan tapi saya teruskan dgn rutin mengepam..tapi paling banyak yg saya dapat kalau mengepam hanyalah 1-1.5 oz utk kedua2 belah cik b..masa tu mmg xdinafikan yg saya mmg stress dgn keadaan yg dihadapi..tambahan pulak en.suami xda disisi..seminggu sekali baru balik..bila saya nak makan makanan yg boleh menambahkan susu ibu mcm kurma, ada yg melarang sbb katanya saya ni bersalin operate, bisala kalau makan tu makan ni..ma pulak xmelarang dia mmg jaga saya dgn baik cuma bila org2 lain yg ckp mcmtu saya pun jadi xberani nak makan..ye lah bila nak makan tu xboleh nak makan ni xboleh so mcmana susu nak banyak..lepas pada tu baru saya rasa betapa bodohnya saya kenapalah saya nak dgr cakap2 'org luar' tu..

bila bawak aisyah cucuk utk 1 bulan, beratnya hanya naik 500 gram je..sedih hati bila tgk anak org lain naik banyak dalam sebulan sedangkan aisyah banyak tu je yg naik..tapi saya tetap bagi aisyah susu badan dan saya perah dan terus perah..tapi bila mencapai usia 2 bulan. keperluan penyusuan aisyah semakin meningkat tapi saya xmampu nak memenuhi keperluannya..sampaila satu malam tu aisyah menjerit sekuat hati bila dia xpuas hisap susu..last2 ma bagitau suh top up dgn susu formula sbb kesian tgk aisyah kelaparan..mula2 saya berkeras xnak tapi bila tgk keadaan aisyah, saya jadi xsampai hati nak memaksa aisyah menahan kelaparan semata2 nak memenuhi hasrat saya utk bagi fully bf kpd aisyah, saya luahkan pada en.suami dalam telefon, en.suami pun mula2 mmg xsetuju utk campur susu tapi bila saya explain keadaan aisyah, last2 terpaksa mengalah jugak...

mlm tu jugak ida g beli susu anmum utk aisyah, pertama kali susu tu masuk dalam mulut aisyah, menitis airmata saya sbb saya dah GAGAL..hanya Allah yang tahu perasaan sedih saya masa tu..bermula dari situlah aisyah mula minum susu formula..tapi disamping tu saya tetap memberikannya susu badan selang seli dgn susu formula..last2 susu badan saya kering dgn sendiri sbb aisyah dah reject puting original..masa tu saya dah pasrah dah..kalau itu yg terbaik utk aisyah saya redha, saya cuma mahu lihat aisyah sihat dan membesar dgn baik walaupun bukan dgn susu ibu sepenuhnya..hati ibu mana yg sanggup tgk anak menangis lapar..alhamdulillah selepas itu aisyah membesar dgn sihat dan jarang dapat penyakit mcm demam, batuk dll..cuma aisyah kerap selsema tapi xla serius sangat, mungkin disebabkan cuaca yg skjap panas skjap sejuk, setiap kali lepas cucuk pun aisyah xpernah demam cuma masa umurnya 6 bulan barulah aisyah demam buat kali pertama..

org kata bagi susu badan anak jarang dapat penyakit, lebih cerdik dari bagi susu formula tapi dari pengalaman saya, aisyah mcm budak2 lain yg menyusu badan jugak..cerdik, bijak dan jarang sakit..ada jugak anak kawan2 saya yg fully bf tapi kerap sakit..itu semua kuasa Allah..kita sebagai ibu bapa hanya mahukan yg terbaik utk anak2..tapi itu xbermakna saya menyokong sepenuhnya susu formula..saya masih percaya dgn khasiat susu ibu yg tiada tolok bandingnya..

cuma....yg paling membuatkan hati saya disiat2 bila ada org2 disekeliling yg seolah2 'memperkecilkan' saya yg xmampu fully bf ni..dgn bangga memberitahu anaknya fully bf, xcampur dgn apa2 susu sedangkan dia tahu yg saya x fully bf aisyah..iye saya tahu mungkin saya yg terlebih emosi tapi serius saya cakap saya cukup sensitif bila ada org yg bangga dgn diri..terasa sangat kekurangan diri saya ni:(..tapi saya anggap je itu rezeki mereka..biarlah mereka nak ckp apa pun..apapun saya kagum dgn kawan2 dan ibu2 yang mampu memberikan susu badan secara eklusif kpd anak2 mereka..mereka adalah sumber inspirasi dan penguat semangat saya dimasa akan datang..

dan utk kelahiran anak kedua ini, saya berazam utk tidak mengulangi kesilapan yg sama..saya akan meneruskan perjuangan saya yg terhenti sebelum ini..semoga Allah memakbulkan impian saya kali ini..ameen

kepada ibu2 yg berjaya menyusukan anak2 dengan susu ibu secara eklusif, saya mohon janganlah memandang rendah kpd kami ibu2 yang TERPAKSA memberikan susu formula kpd anak2 kami..bersyukurlah kerana anda semua diberikan rezeki utk menyusukan anak dgn susu ibu sepenuhnya..kami juga mahu jadi seperti anda semua tapi belum ada rezeki..doa2kan kami agar berjaya seperti anda ye..


buat anak ibu aisyah mardhiyah,

ibu minta maaf sayang sbb xmampu memenuhi hak aisyah utk menyusu badan sekurang2nya 2 tahun, walaupun aisyah hanya sempat minum susu ibu selama lebih kurang 2 bulan je tapi ibu amat berharap yg aisyah xakan salahkan ibu nanti..ibu hanya nak yg terbaik utk aisyah..ibu sayang aisyah dunia akhirat..


39 comments:

  1. tak pe kak zila..masing-masing punya rezeki...yang penting kite sama2 blaja dan mencuba kan..tapi za mintak maaf kalu kot2 za ada cerita2 yang mengguris hati kak zila :)

    ReplyDelete
  2. eh xda la zaa, k.zila lagi inspire kalau tgk kawan2 yg berjaya fully bf..cuma yg xberkenan tu yg condemn kita bagi fm ingat kita ni suka2 nak bagi fm kat anak kita..lagipun zaa dah tahu history k.zila ngan aisyah kan, so xda nya nak terasa hati apa hehe

    ReplyDelete
  3. shila doakan k.zila dpt bf baby ke2 ni smpi 2thn.insyallah.tp shila pn nk mintak maaf klu k.zila ade terasa dgn shila tau.kot la yg k.zila tye shila tu shila ade bg jwpn yg wat k.zila terasa

    lg 1,jgn stress².stress pn punca susu kurang.caiyok² :)

    ReplyDelete
  4. shila,

    akak xpernah terasa pun dgn shila..lagi kagum adalah hehe, semoga k.zila pun mampu jadi mcm shila..kalau k.zila nk tanya soalan2 pasni jgn bosan plak ek:)

    thanks atas semangat yg diberikan:D

    ReplyDelete
  5. lg terkilan anak baru 40 hari dah disumbat biskut..padahal kita x mau campur susu formula pun..sbg mnantu tpksa ikut je family mentua...semgu je campur susu formula + makan bskut..lepas tu btegas,xkira la nk kata ape,nekad x bagi jugak campur others food..

    ReplyDelete
  6. Cerita akak sama mcm saya. Baru jumpa pengalaman cerita akak ni. Saya baru 40hari. Genap sebulan kna bagi susu formula sbb berat baby xnaik malah makin turun. Stress dgn sekeliling biarpun suami sangat2 support. Bukan saya seorang ade pengalaman mcm ni. Memang sedih sangat.. Sayapun ambil masa nak pulih dri emosi xdpt nk fully bf. Skrg istiqamahlah Pam shj. Nur pun xdf dah.. Sesekali dia mahu juga df tapi sekadar nak masuk tdo shj.. Itupun saya dah syukur sngt.

    ReplyDelete
  7. Cerita akak sama mcm saya. Baru jumpa pengalaman cerita akak ni. Saya baru 40hari. Genap sebulan kna bagi susu formula sbb berat baby xnaik malah makin turun. Stress dgn sekeliling biarpun suami sangat2 support. Bukan saya seorang ade pengalaman mcm ni. Memang sedih sangat.. Sayapun ambil masa nak pulih dri emosi xdpt nk fully bf. Skrg istiqamahlah Pam shj. Nur pun xdf dah.. Sesekali dia mahu juga df tapi sekadar nak masuk tdo shj.. Itupun saya dah syukur sngt.

    ReplyDelete
  8. Cerita akak sama mcm saya. Baru jumpa pengalaman cerita akak ni. Saya baru 40hari. Genap sebulan kna bagi susu formula sbb berat baby xnaik malah makin turun. Stress dgn sekeliling biarpun suami sangat2 support. Bukan saya seorang ade pengalaman mcm ni. Memang sedih sangat.. Sayapun ambil masa nak pulih dri emosi xdpt nk fully bf. Skrg istiqamahlah Pam shj. Nur pun xdf dah.. Sesekali dia mahu juga df tapi sekadar nak masuk tdo shj.. Itupun saya dah syukur sngt.

    ReplyDelete
  9. Fuhh ada juge y berperasaan sama mcm saya.

    ReplyDelete
  10. Samalah mcm sya mmg kecewa sbb x dpt susukan anak sndri..tp sya positifkan minda sesungguhnya Allah lebih mengetahui isi hati kita..

    ReplyDelete
  11. sy pon same.. luluh hati bile org cebik mulot bile bgtau kite bg ss formula. hati ni disiat2 sbagai seorg ibu. ya, sy ibu muda tp fmly sy medic line punye org, x mngkin sy begitu bodoh dan cetek pngetahuan utk mngetahui tntg khasiat ss ibu. ade tu mulot2 ckp, ank die x dmm sbb bf, bile tye or mnx pdapat mati keluar ayt tu, sbb bf. why? ss sy ade cuma ank x pandai isap dan bile x isap xde stimulation so ss sy jd semakin skit bile anak dah usia sebulan lebih. awl2 dlu sekali pam manual sebelah cik b dpt dlm 3 oz plg byk.. Allah je mngetahui isi hati ibu2 yg mcm ni.. tiap kali bile pndg muke ank mse tido msti mnitik air mata mengenangkn x dpt bg ss sndri dah.. mohon ibu2 yg bf di luar sana support kami, tlg fhm sbb dan mslh kami.. ibu mana xnak bg makanan ank dr bdn die sdri

    ReplyDelete
  12. Sy mencari2 entry spt ini. Seawal anak tiga hari dh bg susu formula sbb susu sy sikit sgt. Jumpa org kt klinik yg bersalin pon trkejut sbb dia hari kedua susu dh byk.. Sy nye susu bdn kalu pam pun xkeluar.. Kena picit baru keluar itu pun kurang separuh oz. Tiap hari picit bru keluar byk sket dr hari sebelumnya. Tiap hari harap agar susu semakin byk. Sy pun yg mampu bagi sy bg susu bdn.. If da xlarat mmg kena amk susu formula. Suami pun tiada di sisi.. Huu.. Terima kasih kerana sudi share pengalaman ni sekurangnya dapat menguatkan hati dan emosi sy utk membesarkan anak pertama ni. Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kisah puan sama sgt dgn saya... Kne plak masih dlm pntang mmg stress susu takde... Boleh saya tau anak puan mcm mne skrg? Betul ke bg susu fm anak sllu tak sihat?

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Kisah puan exactly macam saya. Sedih sangat2 hari2 picit marmet just titis2 je susu yang keluar tak memancut macam orang lain. Sampai dah habis pantang pun still susu sikit terpaksa campur formula dari 1st week bersalin. Dah macam2 cara buat and makan macam2 tapi susu still sikit. Tuhan je tau sedihnya hati ni😢

      Delete
    4. Sama seperti saya .. Awak bagi bby susu fm jenis apa

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
  13. Ya allah saya tercari2 entry yg boleh beri semangat pada saya. Akhirnya saya jumpa juga. Cerita sis lebih kurang cerita saya. Seawal hari ke3 sy dah mula memberikan susu fm pd baby sy. Dari hospital lagi sy xbole beri baby sy df. Anak saya tak nak menyusu df sbb puting sy flat nipple. Sy dimarahi nurse kerana xbole beri df sampai nurse tolak anak sy ke belakang. (Mgkin diberi susu fm) sy cuba sepanjang di hospital tetapi anak sy menolak dan menangis. Saya sedih sangat waktu tu dengan pengetahuan zero 0 mengenai penyusuan susu ibu. Sy fikir org yg lps besalin boleh menyusukan baby dgn mudah. Tp sangkaan saya sama skali meleset. Saya bersalin secara czer selepas 3hari sy baru dibenarkan balik rumah..balik rumah anak saya menangis kelaparan, sy cuma df tp dia xmahu juga. Saya try pam pam pam dan terus pam...susu masih tidal.keluar...kalau picit pada puting ada tp bila pam xde. Akhirnya luluh hati sy tgk ank menangis kelaparan. Tak mampu saya tgk ank sy mcm tu. Sy akhirnya decide utk beli susu fm. Adk sy beli susu fm anmmum rumusan bayi. Barulah sy nampak ank sy dpt minum susu. Hari2 seterusnya sy pam dan terus pam
    Lepas 5hari dpt la dlm 3oz. Tp sy pam tak kerap. Sesekali je sy dpt beri ank susu ibu yg lain sy topup dgn susu fm. Sehinggalah susu sy kering pd hari ke 10. Sy mmg langsung xtahu teknik utk trus ada susu. Sehingha hati ke 60 baru sy di add oleh seorang kwn dlm group bf. Masa ini susu sy dah kering. Sy cuba jgk teknik power pumping tp dapat la setitik dua. Lama kelamaan sy jadi give up. Saya mmg terasa sedih sangat2 sampai ke hari ini. Seolah olah sy gagal jd ibu yg trbaik pd ank sy. Kdg sy terfikir knp jadi begini. Sy mmg brniat dri awal megandung utk fully bf anak. Tp mgkin ada hikmah disebaliknya.. allah lebih tahu yg terbaik sehingga hari ini ank sy dah masuk 2bln10hari alhamdilillah dia membesar dgn sihat. Sy selalu berdoa mohon pd allah supaya ank sy dilindungi dri sebarang penyakit dan bahaya...

    Semoga allah memberi kita kekuatan utk menbesarkan anak kita dgn sempurna.

    Nukilan seorang ibu kepada Nur Jannah Sofia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah pengalaman sis sama mcm sy.. Flat nipple n baby asyik reject puting susu sy.. Sy sedih sangat2.. Akhirnya sy decide utk bg susu formula sbb tak sanggup tgk baby kelaparan..

      Delete
    2. Boleh cuba beli nipple shield. Saya pun sama flat, anak saya pun taknak df. Bila pakai shield pun kadang dia nak kadang dia taknak. Mostly saya pam je masum botol. Kalau tak sempat pam, susu habis, saya bagi je susu formula.Asalkan anak sihat takde apa yg perlu disedihkan. Be positive 😊

      Delete
    3. Bayi saya pun minum susu badan n fm..takpe..asal bayi sihat n kenyang..mmg rasa frust sikit... Ngs juge time mengenangkan susu badan sikit.. Tapi saya try2 pam2... Atleast dalam sehari baby sya minum susu badan..Tak pe..tapi maseh tak putus asa..saya cari milkbooster untuk tingkatkan susu badan..InsyaAllah Allah lebih tahu rasa hati kita..be positive mummy...

      Delete
  14. Sedihkan tak dapat bf seperti yg kita hrpkn. Sama apa yg sy lalui cuma masih berusaha untuk cari bahan menambah Susu badan. Moga Allah mudahkan urusan kita biarpun kita beri susu formula.

    ReplyDelete
  15. Sedih bila TERPAKSA bg susu formula pada anak tercinta tp semua da takdir... jd xsuka bila org tanya bf ke formula?... sempat bg sebulan lebih je bf tu pun perahan😣😭

    ReplyDelete
  16. Saya dapat baby boy, org kata baby boy lagi kuat menyusu. Selepas seminggu discaj dari hospital, malam ke 9 baby saya nangis tgh malam, dan menyusu sampai 2 jam lamanya. Saya risau susu badan saya tak cukup. Saya bg tau en suami, en suami kata tak pa, tambah ja susu formula, sebab kat hospital pun diorang bagi susu formula untuk baby yang x dpt susu badan. Sebab susu bafsn saya hari ke 4 baru ada, tapi 1 jam pam pun still xbanyak. Saya rasa tak salah kalau bayi hisap susu formula juga, jadi jangan rasa rendah diri dengan org sekeliling. Lain orang lain cara. Buat apa yg terbaik untuk diri kita dan anak kita.

    ReplyDelete
  17. Tq utk semua yg share pengalaman ni. Sy sama seperti ibu2 d sini. Semoga kita diberi rezeki dan peluang utk mendapatkan susu yg banyak. Teruskan berdoa ibu2 ��

    ReplyDelete
  18. Dripada baby dehydrasi x cukup susu, x de masalah bg susu formula, cuma lau bole selang selikn dgn susu bdn,
    Sbb susu bdn ad zat utk antibody baby..
    Susu formula pon ad zat, tp cuma zat utk tumbesaran je laa...

    Sbb x semua org bole hsilkn susu badan yg byk, stiap org brbeza, tpi susu formula pon tdklah ad ksn negatif pd baby, cuma mgkin alahan pd susu trtentu yg tdk sesuai dgn baby..

    Jgn rsa brsalah sgt lau bg formula pon, yg paling brsalah lau biar je baby tu lapar jika susu bdn xcukup, yg ni lg byk kesan negatif pd baby...

    Cuma pesan pakar, jgnlh kita bgi full susu formula tnpa susu bdn takut nnti baby sng dpt sakit, lau bole selang selikn dgn susu bdn...

    ReplyDelete
  19. Sy igt sy sorg je ada pengalaman mcm ni. Sedih sgt. Dri start bersalin susu mmg kurg tapi cuba positifkan diri ckp mampu bg susu dkt anak sbb mmg niat nak susukan selama 2 tahun. Berpantang di rumah mertua, tula dari positif terus jd negative disebabkan hari2 kena marah sbb susu badan sikit. Anak kurus tak mcm anak org lain. Susu badan tak elok la apa la. Rasa hina sgt bila dgr mcm tu. Org ni bercakap mmg tak jaga hati. Hari2 menangis sbb kena dgr ayat2 yg tak sedap keluar dri mulut org. Plus takde pengalaman sbb anak pertama. Mak sendiri jauh. Mcm2 cara cuba, dri organik smpai makan suplement tetap sama. Pam paling byk 2oz utk dua2 belah. Skrg baby dah sebulan, smlm prgi timbang berat badan makin turun. Susahnya hati. Bermula lah susu formula utk sikecik ni. Doakan anak sy sihat ye. Terima kasih utk entry ni.

    ReplyDelete
  20. Sy pon sama..sedih teramat n rasa tak berguna bila xdpt bg anak df..semua silap dr si kuning..susu sikit anak xreti hisap..terpaksa dan terpaksa bagi susu dari botol..sy stress n selalu nangis bila pandang muka anak..anak sulung..10 thn penantian..sedih sgt saya selalu fikir susu fomula ni jadikan anak lembab ke..tp bila sy da baca banyak pengalaman org dan kawan2..akhirnya dpt terima hakikat mungkin anak saya takde rezeki utk dpt susuan secara exclusive..

    Marilah doakan semoga anak kite semua yanv membesar dengan susu formula..sihat dan kuat..

    InsyaAllah jika diberi rezeki dia dpt adik..sy takkan tersilap langkah lg..

    Amin..

    ReplyDelete
  21. Ya Allah, saya dah lama mencari posting yang macam ni. Cerita saya lebih kurang sama. Anak reject df selepas 2 minggu lahir gara gara nipple confuse.
    Mulanya, saya di nasihat untuk tambah formula bila anak nangis tak cukup sush badan. Susu badan saya memang sikit. Setiap kali pam, akan dapat lebih kurang 1.5-2oz untuk kedua belah breast. Dari masa pantang sampai lah anak umur 2 bulan lebih sekarang. Dah cuba ikhtiar mkn/minum utk milkbooster tapi belum berjaya. Jadi sampai sekarang anak saya minum campur susu bdn dan formula. Anak saya perempuan tapi jenis kuat menyusu.
    Yang adalah seorang EPMOM dan juga ibu yang TERPAKSA beri anak susu formula. Hanya Allah tau perasaan saya bila ada sesetengah orang 'pandang rendah/sinis' bila dorang tau saya seorang EPMOM dan campur susu formula. Ibu mana yang tak ada cita cita nak susukan anak secara exclusive..tapi apakan daya. Maybe silap saya masa mula mula dulu takde ilmu pasal nipple confuse yang membuatkan saya 'ajar' anak susu botol terlalu awal. Terus terang, emosi saya semakin pulih sekarang kalau nak dibandingkan masa pantang haritu. Saya pujuk diri, asalkan anak nak minum, sihat, berat naik normal..dah syukur alhamdulillah. Mungkin rezeki anak saya ditempat lain..Terima kasih atas posting ni.. sekurangnya saya tau saya tak keseorangan..Semoga kita semua dikurniakan kekuatan untuk hadapi ujian kecil ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. smoga puan sabar ya ..tkpela pedulikan jer kata kata org tu..kite tau apa trbaik kan utk anak,.janji anak sihat membesar baik kan.

      Delete
  22. Assalamu 'alaikum..
    Saya juga seperti puan, berniat utk menyusukan anak dgn susu badan sepenuhnya..malangnya saya juga adalah dalam kalangan ibu yg gagal..17/4/2020,saya terpaksa campur susu bila berat anak saya hanya 3.95kg walaupun dah berumur 3bulan..berat semasa lahir 3.2kg..bygkan 3 bulan hanya itu berat yang mampu anak saya kumpul..sedihnya hati Allah saja yg tahu..terasa zalimnya biar anak tak cukup susu selama ni..setiap kali review saya maklumkan pada nurse bahawa air susu saya sedikit, tetapi nurse tetap suruh teruskan penyusuan badan walaupun graf bmi anak dah merah..berpegang nasihat selagi kencing & berak ok, anak aktif, teruskan saja susu ibu..tapi bila jumpa doktor pula kena marah kenapa tak mulakan susu formula..anak terlalu kurus..saya jadi keliru.. sungguh rasa gagal jadi ibu dan rendah diri..kerana kurang ilmu dan keliru, saya biar anak kelaparan tanpa sedar..saya anggap anak kuat mengempeng kerana ingin bermanja..sekarang masih cuba memujuk hati..sungguh murah airmata setiap kali tatap wajah anak..terasa bersalah sangat..saya mohon doakan saya kuat dan tenang..doakan juga semoga anak saya sihat dan membesar dengan baik ye..sekiranya ada nasihat dan ada yang sudi berkongsi pengalaman, saya sangat berbesar hati..

    ReplyDelete
  23. Saya baru brsalin 19hari. Saya pon antara ibu yg x boleh menyusukan anak. Tukang urut cakap breast saya kosong. X mcm orang lepas bersalin. Tapi saya still bagi direct feeding pada anak. Bila picit nipple, ade la sikit. Tp terpaksa topup dgn fm. Hmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. tkpe la puan..nk wt cmne kan..rezki tiap org tk sama..kdg dia tgok pd faktor badan kite juge kan..sabar ya..btw.. salam kenai..sy agen cuckoo kl..kalau ade mak mak berhajat nak pasang penapis air bersuhu tu..mehla pm sy bole tgok fb sy "suria usahawan" yer..jomla chat.. nak wsp 011-16930576..senang klau pakai tu tk penat sgt nak masak air slalu kan...

      Delete
  24. assalam tuan blog.. best baca ni..byk info dpt.. anak sy lelaki tu memg kuat menyusu..hehe..tk slh pun bg susu fm ni..janji anak sihat membesar kan... btw..sy agen cuckoo kl..kalau ade mak mak berhajat nak pasang penapis air bersuhu tu..mehla pm sy bole tgok fb sy "suria usahawan" yer..jomla chat.. nak wsp 011-16930576..senang klau pakai tu tk penat sgt nak masak air slalu kan...

    ReplyDelete
  25. Sama pengalaman saya dan puan. Hari ketiga bersalin kena warded sebab anak kuning. Time tu baru sedar rupanya takda susu langsung. Kesian anak saya. Asyik menangis sampaikan nurse terpaksa datang dekat katil dan suggest untuk bagi fm. Dengan berat hati terpaksa jugak bagi. Tapi nurse tu bagus. Dia ajar cara nak bagi fm tanpa buat bayi ada nipple confius. Dia ajar guna feeding cup. Saya ingat lagi malam tu dekat wad saya hanya tidur sejam. Saya google pasal penyusuan, cara urut breast. Saya buat urutan marmet. Alhamdulillah susu keluar walaupon sikit. Esoknnya tu breast saya dah start engorged. Balik rumah cont df hanya sekali je dalam sehari saya bagi fm. Bila pam hanya dapat 1 sudu sahaja. Hari ke 12 sampai la hampir sebulan berjaya fully bf. Malangnya hampir nak masuk sebulan keperluan menyusu anak makin meningkat. Susu pulak tak cukup. Menyusu 2 3 jam tak kenyang. Berat hanya naik 300g shj. Dengan pressure dr mil. Maka lagi sekali saya terpaksa sambung fm. Hanya Allah je yang tau betapa kecewanya bila anak minum fm dan dia nampak kenyang sgt. Rasa gagal. Masa pertama kali bagi fm saya menangis. Mintak maaf dekat anak sebab rasa dah gagal. Sebab tu saya cukup marah dan bengang dengan ibu2 yang fully bf yang kata kononnya kita gagal untuk jadi ibu yang baik hanya kerana kita tak mampu nak fully bf macam diorang. Bukannya kita mintak nak jadi macam ni.

    ReplyDelete
  26. Sama dengan pengalaman sy..sy bersalin 15mac 2020..susu xkluar langsung masa mula2 direct feed..nurse cakap bagi ja,,jgn cakap xda susu..itu satu doa..okay,,sy bagi ja anak isap..menangis la dia,,isap puting kosong xkeluar susu..last2 nurse tolak anak,,mungkin bagi susu fm..tiap kali nurse datang katil,,sy mengadu susu sy langsung xkeluar walaupun setitik..last,,ada nurse bahagian pnyusuan datang ajar cara urut n dia tolong urutkan breast..tetap xkeluar apa..dia bagi pil untuk keluarkan susu..dia cakap,,jarang2 jumpa ibu xkeluar susu..hari ke 5 baru susu keluar..hari2 consume pil tu..hari kedua sy mula bagi susu fm dan ank kena warded sbb kuning tinggi..nurse kk cakap bagi ja susu fm,,nanti kuning anak cepat turun..sy pegang kata2 tu,,tapi tiap kali ank minum susu fm..sedih,,rasa xdapat jadi ibu yg baik..syukur suami sangat2 memahami..suami cakap,doa ibu kan mustajab..doa ank sihat cergas kuat..hiraukn apa kata org luar..kita dah cuba terbaik,,bukan sengaja xd ank..rezki ada anak pon syukur nikmat..so, jangan sedih ya..kita sama ja..mungkin next baby,,sy kena bersedia awal utk bykkan susu..

    ReplyDelete
  27. Sama lah dengan saya , puting tak keluar. Hari first sampai hari ketiga anak hisap tapi nangis nangis hari keempat saya start bg fm sbb kuning naik nurse suruh topup. Memang sampai sekarang dia susah nak df, saya pam je tu pun paling byk 3oz dua belah. Tapi tetap cuba dh bg dia then kena topup lah dengan fm. Masa awal pantang di push UTk df anak sbb takut anak sakit consume fm Allah stress betul rasa.

    ReplyDelete
  28. Senasib..saya seorg EPMOM..sbb kurang nya ilmu psl penyusuan + pantang dgn suami saje dan anak pulak kena prolong jaundice jd kan saya seorg ibu yg terpaksa bg anak fm..sampai sekarg rasa bersalah..pernah juga masa pantang menangis 1 hari salah kan diri sendiri sbb x boleh dbf anak..hanya Allah yg tahu perasan tu..skrg masih tercari2 fm yg sesuai utk baby..ibu2 semua ada tips ke?sbb dh 2 susu x serasi..yg saya tahu kalau bby serasi dgn fm..bby boleh membesar dgn jaya nya..terima kasih

    ReplyDelete