Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, January 16, 2013

detik2 terindah kelahiran awfiyah muafah

Assalamualaikum,

tiba la masa untuk saya berkongsi detik2 terindah kelahiran awfiyah muafah..mengambil kesempatan disaat baby muafah sedang lena tidur huhu, sekarang ni masa sangat2lah mencemburui..maklumlah anak dah dua hehe..tapi sebelum tu saya nak bagitau awal2 yg catatan ni panjang..sapa yang xsanggup baca bolehla close ye hehe..ok let's start the story:)

::ahad (25.11.2012):: 39w0d

6.30 pagi

bangun solat subuh..then rasa mcm xsedap perut so saya tidur sekejap..dlm pukul 8 pagi en.suami kejut tanya nak g MAHA x..saya mmg dah excited nak pergi so saya bagitaula nak n lagipun saya dah aim nak pegi gerai lunatots n nak bawa aisyah jalan2..masa tu saya dah mula rasa sakit2 perut..tapi masa tu saya fikir yg perut sakit sbb kencing kotor (sehari sebelum tu saya dah pegi klinik n doc dah mengesahkan yg saya kena kencing kotor), so dalam fikiran saya xterlintas langsung yang sakit yg saya alami tu rupa2nya sakit contraction, padahal sebelum ni punyalah duk tertunggu2 sakit contraction dtg huhu...

so dalam sakit2 tu saya bersiaplah jugak utk keluar, masa tu mmg saya perasan sakit tu dtg dgn kerap dan konsisten tapi honestly yg saya masih berfikir yg saya sakit sbb kencing kotor..tapi sebelum keluar rumah en.suami dah 'warning' utk bawak siap2 beg hospital..just in case:)..nasib baik dah siap..dia yg lagi kalut tanya itu ini, buku merah dah bawak belum bla..bla..bla.. huhu..

dalam pukul 10 pagi sebelum g MAHA, singgah makan dulu dekat food court kg abu bakar baginda..tgh mkn tu sakit mmg xberhenti..en.suami tanya nak teruskan x g MAHA..saya angguk je sbb konon kuatla kan boleh jalan2 lagi..dlm kereta otw ke MAHA pun en.suami keep asking betul ke nk masuk MAHA ni, ke nk g hospital...masa ni saya mmg berkerut2 dah tahan sakit, saya cakap boleh lagi...sampai je pintu masuk MAHA, saya bagitau en.suami cancel g MAHA sbb saya dh xmampu nk tahan sakit..so kami decide ke hospital putrajaya..yg kelakarnya org lain sibuk cari parking tp kami sibuk cari jalan keluar huhu..

12.00 tgh

sampai di hospital..register sume n biasalah dkt kaunter tertulis wad penuh..apapun saya diperiksa terlebih dahulu..check urine, bp sume n tibalah masa utk check jalan..alhamdulillah xda la sakit sangat masa dia check tu..selesai check doc bagitau yg jalan dah buka 2cm n saya kena warded sbb katanya Insya Allah saya akan bersalin harini..hah biar betul, saya dh nak bersalin ke, tiba2 rasa mcm tersedar dari mimpi..masa tu barula saya tersedar yg sejak pagi tadi sakit yg saya alami tu  mmg dh sakit contraction huhu, manala saya tahu sbb xda sebarang tanda, keluar darah pun x, pecah air ketuban pun x..sedar2 sakit je..lepas je selesai tu mcm biasala buat ctg dulu..

1.30 tgh

selesai buat ctg barulah boleh keluar jumpa en.suami kejap..en.suami tanya kena balik ke, saya ckpla yg xboleh balik dh sbb mayb haritu akan bersalin, so saya suruh en.suami balik rumah hantar anis n aisyah dulu sementara nurse siapkan katil sementara utk saya rehat..dalam pukul 3 ptg tu en.suami dtg balik n saya dimasukkan ke wad 2B bilik berdua..masa tucontractionn makin kuat..hanya zikir2 dan doa2 yg mampu saya lafazkan..nasib baik en.suami ada disisi, dia la yg tolong urut2kan belakang sume..rasa sakit tu seakan berkurang dgn kehadiran en.suami penguat semangat padahal sakit tetap sama:)..en.suami setia menemani sampaila tamat waktu melawat..rasa sedih sangat2 bila mengenangkan bakal bersendirian sepanjang mlm menahan sakit:(

8.00 mlm

sakit makin lama makin kuat..bila diperiksa tetap 2cm jugak,xda sebarang progress..rasa risau pun ada takut kena c-sect lagi..doc dtg offer ubat tahan sakit tp saya xnak..dkt2 pukul 12 tgh mlm saya rasa xtahan sgt saya mintak jugak ubat tahan sakit..smasa nurse dok prepare ubat tahan sakit tu, saya berfikir kembali kalau saya amik ubat tahan sakit tu (pethidine) akan beri effect pada baby berdasarkan apa yg saya pelajari masa kelas antenatal dulu..last2 saya decide utk cancel balik ubat tahan sakit tu..dlm pukul 1 pagi sekali lagi saya diperiksa..still 2 cm..masa ni mmg xbleh tidur..nk bls msg en.suami pun terketar2 menaip..en.suami xbalik mlm tu, duk tunggu kat labor room..pukul 3 pagi check pun still 2cm..dkt pukul 6 pagi en.suami balik ke rumah sekejap utk mandi rehat sume (boleh rehat ke bie huhu) sbb dkt pkul 8 pagi dia datang balik..

::26.11.2012 (isnin)::39w1d

11.00 pagi

bermula dari mlm tadi saya mmg xlena tido..en.suami asyik tanya camna..duk mengadu dlm telefon je la huhu..bila waktu doc round wad dlm pukul 8 pagi, dia check bukaan dah almost 3 cm..dalam hati aduh baru 3cm pun dah sakit mcm ni (nasib masing2 kan)..lebih kurang pukul 11 pagi bila doc pakar dtg check plak (masa ni dr.haslina yg check-doc yg buat ecv masa aisyah dulu..dulu dia gak yg bagi 'warning' suh jarakkan pregnancy 2 tahun last2 jumpa dia balik tahun ni hehe)..masa ni keadaan agak kelam kabut sbb dr.haslina mcm marahkan doc2 yg incharge sblum ni kenapa xpecahkan air ketuban lagi..so apalagi berlari2 la doc n nurse nak pecahkan air ketuban..masa ni saya diarahkan utk berjalan ke bilik pemeriksaan sbb nak bantu cepatkan bukaan..sebaik saja air ketuban dipecahkan, saya kembali ke bilik dan bersiap2 utk ke labor room..tiba2 nurse dtg bagitau LR penuh..membebel nurse kat situ sbb staff lain xcheck LR dulu sebelum air ketuban dipecahkan..diaorg takut saya bersalin kat wad huhu..so smtara tunggu LR sekali lagi kena buat ctg..

12.00 tghari


LR dah ready..semasa nak naik wheelchair utk ke LR tu, air ketuban mencurah2 keluar..habis basah lantai dalam wad n kat kaunter jururawat..masa ni en.suami dah tunggu kat LR..sampai je LR, terus tukar baju n buat ctg..masa ni bukaan dah 5cm..nampak je en.suami masuk semangat dtg balik:)..tapi xlama sbb masa ni contraction dah makin kuat n kerap..en.suami duk bagi kata2 semangat n bagi minum air selusuh n sapu dkt perut dan belakang..masa ni jugaklah saya mengaku kalah sbb akhirnya saya sedut jugak gas enthonox tu..mmg rasa lali je mata ni..tapi sbnarnya sakit xkurang pun..psiko je tu huhu..bila contraction dtg cpt2 sedut gas tapi en.suami xbagi saya sedut byk2 sbb takut saya xda tenaga nk push nanti..puas dia duk larang tp saya xkisah sbb sakit mmg xtahan..bila rasa dah xtertahan sgt en.suami panggil nurse..check2 dah 7cm..diaorg suh tahan lagi..setiap kali sakit contraction setiap kali tu la en.suami panggil nurse..masa 7cm ni mmg dah rasa nak push sangat2 dah..n masa nurse check pun dia dh nampak kepala baby..dalam pukul 3.30 ptg check lagi dah bukak 8cm..masa ni doc lelaki dah yg incharge..nasibla:(..tapi perasaan malu tu dah hilang ntah kemana..xsempat fikir pun perkara lain sbb fokus nk lahirkan baby cpt2 je..dalam pukul 4.15 ptg check lagi n jalan dah bukak 9cm..nurse dah bagi greenlight utk push ckit2..then masa ni doc bagitau kena tunggu 10cm gak utk push betul2 lagipun jantung baby still cantik n dkt parut c-sect pun xda tanda2 nak pecah..satu lagi kelahiran kali ni dikira sbgai anak sulung jugak sbb aisyah sblum ni c-sect..pukul 4.30 ptg bila dia check dah fully dillated barulah segerombolan nurse n doc sorang lagi dtg..kelam kabut siapkan apa yg patut..dua2 doc lelaki..xpa la yg penting sume selamat..sebaik saja kaki diletak kat tempatnya bermulala saat2 yg paling penting..masa ni sume duk sorak2 bagi semangat..en.suami pun asyik duk bagi kata2 semangat..tapi saya xdpt fokus sgt nak push sbb masa tu dah rasa mamai..tu la sape suh sedut gas byk2 huhu..tapi yg paling xtahan bila en.suami ckp "ayang kuat ayang, bie xnak ayang kena operate lagi"..masa tu semangat dtg balik..xkanlah dah 2 hari tahan sakit n dah nak sampai ke final last2 kena operate plak kan..so teruskan usaha..en.suami cakap dia dah nampak kepala baby..saya pun push lagi tapi last2 saya dah kehabisan tenaga..so doc pun decide utk vacuum..semasa proses vacuum tu sepatutnya en.suami kena keluar tapi dia relaks je duk kat situ huhu..xda pun kena 'halau':)..bila doc dah start vacuum saya kena push sekuat yg mungkin..alhamdulillah tepat jam 5.14 pm lahirlah permata hati kedua kami dgn tangisan yang memenuhi ruang LR tu..dan sebaik saja baby keluar serta merta hilang terus segala kesakitan yg ada..Subhanallah..sebaik saja baby muafah lahir doc letak atas perut saya..Subhanallah indahnya ciptaan Allah..dgr baby muafah menangis dgn kuat rasa xpercaya yg saya dah berjaya melaluinya..syukur Ya Allah..


6.00 pm


proses jahit menjahit bermula..luka saya mmg banyak sbb vacuum..sakit tetap sakit tapi sejujurnya saya lebih rasa mengantuk sampaikan saya dah xkisahpun pasal sakit tu..boleh plak terlena masa doc tgh jahit huhu..dalam sejam barulah selesai semuanya..dan masa ni nurse buatkan air milo utk saya dan baby muafah pun dbawa masuk bersama2 ayahnya:)..rasa syukur sangat2 semuanya dah selamat..dan bermulalah perjalanan penyususan baby muafah..alhamdulillah baby muafah mcm aisyah jugak..kali pertama dah pandai latch dgn betul..so kami bertiga menghabiskan masa bersama2 menikmati detik2 indah dalam hidup kami..sekarang dah jadi ibu ayah kepada 2 org anak..alhamdulillah..



ciuman utk baby dalam perut buat kali terakhir:)


aisyah yg xreti duduk diam:)

aisyah suka cium perut ibu tapi lps ni cium baby kat luar la plak ye:)

dalam bilik sementara..masa ni masih lagi mampu tersenyum:)

5 jam dalam labor room akhirnya lahirlah ratu hati kedua ibu dan ayah..alhamdulillah:)

celik mata dah..inilah alam dunia anakku:)

detik2 terawal baby muafah dilahirkan

syukur alhamdulillah semuanya dah selamat:)

ahlan wasahlan anak ibu dan ayah:)

diazan dan diiqamatkan oleh ayah:)

ciuman kasih dari ayah:)

my beloved:)

mmuahh sayang anak ayah dan ibu:)


terima kasih Ya Allah atas anugerah terindah ini



dan dengan itu secara rasminya aisyah dah jadi kakak diusianya 1 tahun 4 bulan:)..xsabar nak bawa aisyah jumpa adiknya..apapun bersyukur sangat2 kerana dipermudahkan segalanya..jutaan terima kasih yang tidak terhingga buat suamiku kerana setia disisi untuk setiap masa yg dilalui dan juga penguat semangat saya untuk melalui detik2 ini sehinggalah lahirnya zuriat kami yg kedua ini..dan tak lupa kepada adik saya-anis yg byk membantu menjaga aisyah sepanjang menantikan saat2 kelahiran baby muafah dan juga kpd kawan2 yg mendoakan kami..semoga Allah S.W.T merahmati kalian semua..ameen






1 comment:

  1. Salam kak... Thanx sgt sebab share semua experience bersalin cser sampai la boleh lahir normal.. Gigih sy google pengalaman org bersalin cser pastu dpt bersalin normal.. Sy maybe kena cser sbb baby songsang mcm kes akak juga.. At least bg smgt kat sy.. Sy mharap sgt dpt merasa bersalin normal.. Tp skang lps baca post akak rs lega sgt.. Kl ada rezeki nxt tm insyaallah boleh..

    ReplyDelete