Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, February 10, 2015

5th pregnancy: 38 weeks&menunggu hari

Assalamualaikum w.b.t,

alhamdulillah diam tak diam dah 38 weeks saya mengandungkan adik baby A.M ni..syukur kepada Allah kerana diberikan kesihatan yang baik sepanjang mengandung kali ini..dari anak pertama hingga sekarang tak pernah mengalami pengalaman alahan cuma masalah utama saya setiap kali mengandung adalah berat badan yang berlebihan huhuhu..itulah juga punca yang menyebabkan saya kena minum air gula 2x sepanjang mengandung..cuma kali ni tambah lagi satu faktor iaitu ada history anak yang mengalami masalah jantung..so doktor nak tahu samaada diabetes adalah penyebab abid ada CHD (congenital heart disease)..tapi alhamdulillah setakat ini saya masih lagi bebas diabetes, xtahu la di masa2 akan datang mcmana sebab saya jenis yang suka makan manis2..risau jugak sebenarnya ni..tambah2 setakat mengandung ni memang makanan manis adalah favourite saya tak kira mengandung anak lelaki ke perempuan..kena control makan la nampak gayanya lepas ni..

kalau diikutkan hati ni rasa macam tak larat dh nk dtg keje..ofis baru pulak agak jauh sikit dari rumah..pastu kat ofis ni kena banyak berjalan jugak sebelum sampai ke bilik..dengan sakit sana sini biasalah kan dah sarat2 ni hehe..kalaulah cuti bersalin saya byk lagi memang saya dh amik cuti awal ni..mungkin sebab jarak mengandung dekat2 yang menyebabkan stamina saya agak menurun kali ni..mudah sangat rasa penat tambah dengan abid yang tengah melasak..abid plak sekarang ni makin manja nak berdukung je kejenya...kalau tak dukung mulalah merajuk cebek muka pastu nangis huk huk..biasalah ragam orang nak dapat adik:)

kalau sebelum2 ni untuk kelahiran normal (muafah dan abid) keduanya saya dah selamat bersalin semasa kandungan berusia 39 minggu..kali ni tak tahula mcmana sebab setiap anak berbeza patternnya..cuma kali ni saya lebih berdebar menantikan saat kelahiran sebab dah tahu mcamana sakitnya rasa contraction tu dan yg paling buat saya seriau saat2 kena jahit huhu.pengalaman melahirkan abid dulu doktor tersalah jahit menyebabkan jahitan tu dibuka semula dan kena jahit balik hidup2 tanpa bius...meraung jugalah saya waktu tu huhu..walaupun dalam hati ni rasa tak sabar je nak bersalin hehe..semoga Allah permudahkan urusan kelahiran kali ini...aamiin..

saya selalu bagitau en.suami perasaan takut saya nak menghadapi sakit bersalin ni..dan en.suami suruh saya amik epidural kali ini..ye lah berdasarkan pengalaman melahirkan abid 11 bulan yang lalu, sakit contraction berganda2 bilamana saya kena masuk ubat untuk kuatkan contraction sebab masa tu kepala baby masih lagi tinggi so contraction pun xkuat sangat..nurse pun masukkanlah ubat untuk bagi jalan cepat terbukak tapi Masya Allah sakitnya hanya Allah yang tahu..sangat berbeza dengan 'sakit normal' masa melahirkan muafah..tapi entahlah kadang tu terdetik jugak nak amik epidural tapi bila baca side effectnya rasa tak nak pulak..apapun saya harap kelahiran kali ini dipermudahkan dan selamat semuanya..kita hanya merancang Dia jua yang menentukan...

adik baby pun nampaknya masih selesa duk dalam perut ibunya ni..mengeras dan mild contraction tu dah ada cuma tanda2 betul nak bersalin tu belum ada..ternanti2 jugak kali ni apa tanda2 saya nak bersalin..minggu depan dah masuk 39 minggu..adik baby kalau boleh keluar selepas hari sabtu ye sebab hari sabtu tu ayah nak bawa kita g makan steambot dulu..haritu makan kat picc xpuas hati n xberbaloi..indah khabar dari rupa huhu..so ayah nak bawa makan kat maeps pulak..memang kat situ puas hati makan walaupun dah naik harga..so kita makan puas2 dulu ye sayang baru kita jumpa In Shaa Allah...


dear baby A.M,

walaupun kehadiran kamu di luar jangkaan ibu dan ayah, tapi ketahuilah sayang saat disahkan kamu hadir dan membesar dalam rahim ibu, saat itulah timbul rasa kasih dan sayang sebab ianya adalah lambang cinta ibu dan ayah..

saat kamu semakin membesar hari demi hari dan mula menendang2 dari dalam membuatkan ibu dan ayah tidak sabar untuk menatap wajahmu dan memeluk erat tubuhmu..

keluarlah kamu dari perut ibu dalam keadaan yang selamat dan sihat sempurna...ibu ayah, kakak aisyah, kakak muafah dan abang abid semuanya menantikan kehadiranmu sayang...


2 comments: