Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, February 4, 2015

kisah penyusuan abid

Assalamualaikum w.b.t

bila bercakap tentang penyusuan anak2 hati saya cukup sebak..walaupun saya tahu yang itu semua adalah rezeki Allah namun jauh di sudut hati rasa sedih sebab tak dapat menyusukan anak2 mengikut tempoh yang ditetapkan dalam Islam..paling saya sedih saat menyusukan abid..bukan menidakkan ketentuan Ilahi namun sebagai seorang ibu sudah pasti ingin memberikan yang terbaik untuk anak2...

abid hanya sempat menyusu susu ibu sepenuhnya sehingga umurnya 3 bulan sahaja...di saat itu susu saya merudum dengan drastik sebelum disahkan mengandung lagi..dan disaat susu saya merudum tu la abid mula menunjukkan peningkatan untuk menyusu sebaik sahaja selamat menjalani pembedahan di IJN..masa tu saya pulun memerah namun hasilnya tetap sama dan lama kelamaan semakin merudum walaupun pelbagai cara telah saya buat untuk meningkatkan production..akhirnya saya akur dengan perubahan biologi tubuh..saya tidak boleh mementingkan diri sendiri untuk terus mengejar impian 'mahu fully breastfeed selama 2 tahun' sedangkan dalam masa yang sama bekalan susu abid terpaksa dicatu..akhirnya di saat abid berumur 3 bulan abid telah minum susu formula-dumex dulac (sama macam kakaks dulu)...

hati mana yang tak sedih..dahla abid diuji dengan masalah jantung..seboleh2nya saya nak bagi yang terbaik untuk abid namun saya percaya ada hikmah disebaliknya..saya dan keluarga sangat2 bersyukur kerana abid telah membesar dengan sihat dan aktif sama macam baby2 lain yang sihat sampaikan ada yang tak percaya abid ada masalah jantung..ada satu masa tu abid demam dan kami bawa ke klinik..doktor yang periksa abid tu tak percaya abid baru lepas menjalani major operation..dia cakap tak macam budak sakit jantung pun..alhamdulillah atas nikmat ini Ya Allah..Kau lindungilah anak-anakku dari segala perkara yang tidak baik..Kau sembuhkanlah penyakit anakku Muhammad Abid Muayyad..aamiin...

walaupun abid menunjukkan perkembangan yang baik namun jauh di sudut hati tetap berasa risau akan masa depannya..setakat ini abid masih memerlukan follow up di beberapa tempat iaitu IJN, PPUKM dan Hospital Serdang..kawan2 doakan abid kami sihat sepenuhnya ye..

duhai abid anak soleh ibu ayah..membesarlah kamu menjadi anak yang beriman dan taat pada agama..kami semua sayangkan kamu lebih dari diri kami sendiri..ibu dan ayah sanggup buat apa saja demi melihat kesembuhanmu...tiada apa yang lebih membahagiakan selain melihat senyuman, gelak ketawa dan aksi lincah kamu yang menceriakan hari2 kita sekeluarga..sihatlah kamu dengan kesembuhan yang Allah beri...


 obses dengan buku hehe













Muhammad Abid Muayyad..hero di hati kami semua..hero yang berjuang di meja bedah IJN..kuatnya kamu anakku sesuai dengan nama kamu...Allahuakbar...

No comments:

Post a Comment