Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie - Premature Baby

Lilypie - Premature Baby

Thursday, September 13, 2012

19 Ramadhan 1433 H:Pemergian Ayahnda Mertua Tercinta Ke Rahmatullah...Al Fatihah

Assalamualaikum,

sejujurnya saya xtahu nak mulakan dari mana..setelah sebulan lebih berlalu barulah saya mempunyai kekuatan utk menaip entry ini..kalau kawan2 di fb mungkin dah tahu mengenai berita ini, tapi saya cuba jugak utk abadikan dalam blog ni..

di saat org lain sibuk membuat persiapan hari raya..xsabar menantikan kehadiran aidilfitri yang mulia, kami sekeluarga dikejutkan dengan berita pemergian ayahnda mertua tercinta ke rahmatullah akibat kemalangan semasa dalam perjalanan ke HUSM Kubang Kerian utk melawat kakak ipar yg sedang menunggu masa utk bersalin..masa tu arwah ayah berseorangan menaiki motor selepas solat terawih..

7.8.2012~18 Ramadhan 1433 H (Selasa) pukul 11.10 mlm

saya dan en.suami sedang berbual2 sambil menonton tv..tiba2 en.suami dapat panggilan dari hospital mengatakan yg arwah ayah accident..masa tu mmg terkejut sangat sebab tahun lepas pun arwah ayah pernah accident jugak dlm masa lebih kurang sama dgn kali ini..kalau xsilap masa tu dlm 2 minggu sebelum raya..dlm bulan puasa juga..pastu terus en.suami call adik beradik yg lain memandangkan pihak hospital hanya menghubungi en.suami sahaja..kami pun terus bincang samada nak balik terus ke atau nak tunggu subuh esoknya baru nak gerak balik..last2 decide utk bertolak sesudah subuh esoknya..tapi mlm tu mmg tido2 ayam la..en.suami pun xtido..sekejap2 update perkembangan dgn abang kat hospital..awal pagi tu kami diberitahu yg arwah ayah akan dibedah utk membuang darah beku di kepalanya..

8.8.2012~19 Ramadhan 1433 H (Rabu)

sebaik saja solat subuh, saya dan en.suami terus bertolak..nasib baik jugak masa tu aisyah kat kg so bolehlah kami rushing sikit..mula2 saya drive dulu sbb saya risau kalau en.suami bawa kereta dlm keadaan yg xtenang..dlm perjalanan pulang tu dlm pukul 10 pagi, kami dapat berita yg arwah ayah mungkin xda harapan sbb otaknya dah membengkak..skrg ni arwah ayah hanya bergantung kepada mesin bantuan hayat sahaja..selepas tu en.suami bincang dgn adik beradik yg lain supaya tunggu semua berkumpul dulu barulah benarkan doktor cabut mesin bantuan hayat tu..sedih sangat masa ni:(

dlm pukul 10.30 pagi, kami dapat berita yg kakak ipar saya dah selamat bersalin baby girl..alhamdulillah..tapi sedih sangat sebab arwah ayah xsempat melihat cucunya yg ke-6:(

dlm pukul 3 ptg kami sampai di HUSM dan terus ke wad ICU..masa tu semua adik beradik, saudara mara dah berkumpul cuma adik ipar sorang je lagi yg masih dlm perjalanan dari johor..masuk tengok arwah ayah..sayu je rasa bila tgk arwah ayah tenang je..mcm sedang tidur je..aisyah pulak masa tu tiba2 je panas badan dan demam..agaknya dia pun boleh rasa yg tok ayahnya dah tak ada:(

masa tu jugak kami menunggu pengesahan dari pihak hospital sebelum wayar bantuan hayat ditanggalkan..sambil2 tu saya masuk melawat kak zan (kakak ipar) di wad bersalin yg xjauh dari wad ICU..dalam pukul 5.45 ptg, arwah ayah disahkan meninggal dunia tanpa sempat melihat cucunya..Ya Allah sukarnya rasa nak melalui detik2 ini...sesungguhnya ajal maut xmengira masa..tak tercepat dan tak terlewat sesaat pun..setiap yg hidup pasti merasai mati..Allahuakbar

selepas tu, ahli keluarga terus menguruskan urusan membawa pulang jenazah arwah ayah ke rumah..sementara tu saya naik ke wad 6 utara sekejap utk melawat anak sepupu~qayyum yg sedang kritikal disebabkan penyakit kanser lymphoma tahap 4..Ya Allah sedih sangat melihat keadaan qayyum..selama lebih kurang 5 bulan qayyum menderita sakit..dari saya tgk dia dlm keadaan ceria, senyum ketawa tapi kali ni saya dh xdapat melihat senyumannya sbb qayyum xsedarkan diri selepas rawatan kemoterapi..sedih bila teringat telatah qayyum..dahla mamanya pun masih lagi dlm pantang melahirkan anak ketiganya:(

sebaik saja masuk waktu berbuka, kami berbuka ala kadar sahaja dgn keluarga saya sbb en.suami akan mengiringi jenazah arwah ayah ke rumah dan saya pula balik ke rumah saya sekejap utk bersihkan diri dan rehat sekejap..aisyah masa ni dah mula merengek2 demam..dgn badan yg letih terpaksa gak kuatkan diri utk hadapinya..baby adik pun xberhenti2 menendang2 mungkin turut merasai kesedihan yg kami rasai..

selepas solat maghrib sume, saya dan keluarga ke rumah en.suami..alhamdulillah urusan memandikan dan sebagainya dipermudahkan Allah S.W.T..saya lihat arwah ayah seolah2 tersenyum..tenang je..di saat akhir menatap wajah arwah ayah, saya mmg xtahan sebak..semoga arwah ayah tenang di sana..dlm pukul 12 tgh malam arwah ayah selamat dikebumikan bersebelahan dengan pusara arwah mak mertua, arwah adik ipar dan 2 org arwah anak saudara..hujan pun turun dgn lebatnya mlm tu seolah2 turut sama menangisi pemergian arwah ayah..


9.8.2012~20 Ramadhan (Khamis)

pagi esoknya sebaik saja bangun bersahur, kami dikejutkan pula dgn berita yg qayyum dah tak ada..Ya Allah sedihnya..lagi sedih bila teringatkan yg arwah qayyum xsempat pun melihat apatah lagi bermain2 dgn adik barunya..sesunggunya hidup dan mati itu milik Allah..Allahuakbar...sesungguhnya utk qayyum, syurga sudah pasti tempat untuknya..semoga qayyum tenang disana..ameen

utk tatapan aisyah nanti..ini adalah sebahagian kenangan2 bersama arwah tok ayahnya..walaupun aisyah hanya sempat bersama2 arwah tok ayah selama hampir 13 bulan sahaja, tapi ibu&ayah akan pastikan yg aisyah selalu sayangkan arwah tok ayah sebab arwah tok ayahlah yg berjasa membesarkan dan mendidik ayah aisyah dan ayah2 dan mak2 saudara aisyah dgn baik sehingga menjadi insan yang berguna...

aisyah bersama arwah tok ayah..masa ni aisyah berusia 4 bulan

kenangan semasa melawat zoo melaka..aisyah berusia 9 bulan..baby adik dalam perut berusia 2 bulan

bawa arwah tok ayah makan steamboat kat maeps serdang

arwah ayah dgn aisyah

di picc

kenangan semasa majlis birthday aisyah setahun

inilah cucu ke-6 arwah ayah..nur dania yg xsempat ditatap wajahnya:(


Ya Allah,

Kau ampunilah segala dosa-dosa arwah ayah mertuaku..
tempatkanlah rohnya di kalangan hamba2Mu yg beriman dan beramal soleh..
jauhkanlah arwah ayah mertuaku dari seksa kuburMu Ya Allah...
ameen..ameen ya rabbalalamin..
al-fatihah

nota:

sebab tu la raya kami tahun ni agak terasa kesunyiannya..orang lain sedang bergembira tapi kami.....apapun hari raya tetap disambut secara sederhana..utk aisyah, ibu&ayah nak aisyah tahu yang arwah tok ayah seorang yg penyayang dan sangat mengambil berat terhadap anak2nya, cucu2nya dan saudara mara..seorang yang tenang dan sabar..aisyah tahu x hampir setiap hari arwah tok ayah telefon ayah dan bertanya khabar aisyah..arwah ayah sangat sayangkan aisyah dan sepupu2 aisyah yg lain..abg aiman, kakak anis, amnan dan qaisara..tapi arwah ayah xsempat nak berjumpa dengan sepupu baru aisyah..dania..nanti aisyah dah pandai baca quran, aisyah rajin2lah sedekahkan al-fatihah utk arwah tok ayah ye sayang..

No comments:

Post a Comment