Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, September 3, 2012

3rd pregnancy:pengalaman berpuasa dan mengandung

Assalamualaikum,

ramadhan sudahpun berlalu..aidilfitri telahpun menjelma..rasa sayu je hati ni bila ramadhan pergi meninggalkan kita..entah sempat ke tidak bertemu kembali ramadhan yg akan datang:(...

di kesempatan ni saya nak curi sedikit masa utk update pengalaman berpuasa haritu..org lain masa bulan puasa dah update kisah2 menu berbuka puasa, persiapan raya dan mcm2 lagi..saya pun mmg nak update tapi ada kisah sedih yang meninggalkan kenangan pahit dalam kehidupan kami sekeluarga..sebab tu la saya menyepi seketika dari berblogging..banyak cerita yg tertangguh sebenarnya..Insya Allah saya akan coretkan juga jika diizinkan Allah..

ok berbalik kepada tajuk, kalau diikutkan ini adalah tahun kedua saya berpuasa sebagai isteri..tetapi kali pertama berpuasa bersama2 en.suami tercinta..puasa tahun lepas saya berpantang kat kg..en.suami puasa sorang2 kat sini (putrajaya)..dan puasa tahun ini juga sangat bermakna bagi saya sebab puasa kali ini juga adalah puasa pertama saya sebagai ibu mengandung:)..

berpuasa semasa mengandung mmg ada perbezaannya..minggu pertama puasa kandungan saya memasuki usia 21 minggu (5 bulan)..sepanjang minggu pertama puasa baby adik adalah 'diam' sahaja dalam perut sampaikan saya ke klinik utk check keadaan baby adik..risau saya dibuatnya..last2 dr.maria (my fav klinik) scan ckp baby adik aktif je..super aktif katanya huhu..xreti duk diam..mungkin saya dlm keadaan penat sebab tu xperasan yg baby adik bergerak..masuk je minggu kedua berpuasa baby adik pun berusia 22 minggu..di usia 22 minggu ni lah saya terkejut sangat2..bukan apa, cuma terkejut bila baby adik mula memberi tendangan padu sampaikan saya tersentak..amboii bukan main lagi adik ye hehe..agaknya dia tahu yg ibu risau kalau baby adik senyap je hihi..bermula dari saat tu sehingga sekarang perut dan mula senget2 dan bergoyang..seronok tengok perut timbul2 tergerak2 bila baby adik bermain kat dalam tu..kalau ikutkan masa aisyah dulu umur 6 bulan setengah dalam perut baru senget benget perut tapi baby adik ni umur 5 bulan dalam perut dah mula 'beraerobik":)..alhamdulillah syukur sekali lagi dapat merasai pengalaman indah ini..

ok lah disini saya nak share pengalaman mengandung ketika berpuasa kali ini...

::penyediaan juadah berbuka::

dari segi pemakanan kalau ikutkan saya xda masalah..sume boleh masuk..tapi di bulan puasa ni saya akui kurang mengambil makanan berzat..kurang menu sayur dan buah dalam hidangan berbuka ataupun bersahur..juadah berbuka pun kadang beli kadang masak..kalau ikutkan niat saya mmg nak memasak sepanjang bulan puasa ni tapi saya terpaksa mengalah dengan keupayaan diri bilamana setiap petang balik dari keje (biasanya dlm pukul 5.40 ptg sampai rumah), badan TERAMAT penat sampaikan nak layan aisyah pun xlarat..nak berdiri lama pun cepat penat, nak membasuh di sink pun cepat sakit pinggang..tu xtermasuk nak mengawasi aisyah yg semakin melasak..kadang tu saja je dia nak manja2 minta dukung..last2 dukung la sekejap..tapi bila letak dia nangis..habis tu bila saya nak start masaknya..bila en.suami balik dlm pukul 6 ptg lebih2 (bulan puasa kelas habis awal sikit) barulah saya boleh concentrate masak..tu pun mmg terkejar2 la..ngam2 siap masak dlm 10 minit nak berbuka..lepas berbuka terus melepek penat..

::solat sunat terawih::

yg ni saya betul2 ralat sbb kalau ikutkan saya nak sangat bersolat terawih di surau..tapi aisyah sapa nak jaga?lagi satu bila dah lepas solat maghrib badan xpayah cakapla mcmana..rasa nak je berbaring tido terus..last2 solat terawih kat rumah je..

::pitam::

sejak mengandungkan baby adik ni saya mudah pitam..dia datang tiba2 je..pitam ni terjadi terutamanya kalau saya berjalan atau berdiri terlalu lama ataupun bersesak2 di tempat org ramai..pernah saya hampir pitam di pasar malam bangi dan tesco kajang..bila tgh berjalan2 tu tiba2 rasa lemah longlai badan, pandangan jadi kabur sampai saya xtahu kat mana saya berada, rasa mengantuk yg mcm nak tertutup terus mata dan rasa nak rebah je..en.suami cakap muka saya pucat lesi..ye mmg ianya dtg tiba2..sebab tu la bila ke pasar ramadhan dpn opis ni saya akan pastikan saya pergi berteman..sebab risau kalau pegi sorang2 kang pengsan tengah2 jalan sapa nak tolong...

::perkembangan aisyah::

di bulan puasa ni, aisyah dahpun berusia setahun..alhamdulillah walaupun dalam lasak2 dan manja2nya tu, aisyah tetap anak yg sangat baik..xmenyusahkan ibu dan ayah walaupun kadang2 penat jugak nak melayan karenahnya tu..maklumlah anak tgh membesar, tengah meneroka dan mengenal dunia, tapi ibunya xdapat nak fokus 100%..syukurlah en.suami banyak membantu..mmg xdinafikan mengandung rapat2 ni agak memenatkan..tubuh xlah bertenaga sangat tambahan pulak di bulan puasa..aisyah pulak time sahur dia pun turut bangun bersahur jugak..kadang tu bila tengah makan sahur, tiba2 terdengar bunyi pintu bilik dibuka, pastu terkedek2 la aisyah sambil mata terpisat2 jalan ke arah kami..pastu sengih wat muka xbersalah..rajin aisyah temankan kami bersahur..tapi lepas tu dia akan tidur balik sampaila subuh:)

::kesihatan diri dan baby adik::

macam yg saya cerita kat atas tu la..berpuasa membuatkan saya mudah berasa pitam dan badan penat yg luar biasa..makan pun xterjaga mana..obimin pun kadang makan kdg x..susu langsung xsentuh..ibu minta maaf ye dik:(..walau bagaimanapun saya bersyukur sebab dalam rasa xlarat tu saya berjaya jugak berpuasa penuh..alhamdulillah..kalau ikutkan masa minggu pertama puasa tu doktor cakap xpuasa pun xpa takut nanti memudaratkan baby dan ibu..tapi saya tetap gak nak berpuasa..alhamdulillah walaupun saya berpuasa ganti sebulan dan sambung berpuasa ramadhan pula, baby adik membesar dengan sihat mengikut usianya..ibu tahu adik anak ibu yg baik kan..sama mcm kakak aisyah..ameen

::persiapan raya::

tahun ni kami hanya bersederhana saja..tapi memandangkan aisyah pun sudah agak besar sedikit maka persiapan tu lebih la sikit..utk baju raya sebelum puasa kami dah hantar kat saudara en.suami utk jahitkan baju raya..tu pun bagitau awal2 supaya jahitkan besar sikit supaya saya dapat pakai masa raya nanti (6 bulan pregnant)..dan baju melayu utk en.suami pulak pakai je baju masa majlis bertandang dulu..sebab tu la baju saya dan aisyah ikut tema baju en.suami..dah jimat sikit..org lelaki biasalah simple je huhu..tapi utk aisyah adalah beli sikit2 sbb banyak baju2 yg org bagi hadiah boleh dijadikan baju raya..cuma kami beli kasut aisyah je la sbb aisyah dah boleh jalan:)..tapi lepas tu saya teringin nak beli sepasang lagi baju raya..maklumlah tahun lepas bukannya boleh raya sangat..masih dalam pantang..so kami pegila ke mumdreams bangi sebab kat situ ada pakej baju raya sedondon ibu dan anak..alhamdulillah rezeki kami bila masih ada saiz yg sesuai..tapi yg saya punya amik yg paling besar la huhu..tinggal nak cari baju melayu yg sedondon je dgn en.suami..kuih raya pun banyak yg beli tapi ada jugak yg saya nak buat sendiri..dah siap beli bahan2 nak buat biskut tapi ada berita sedih yg diterima seminggu lebih menjelang raya yg mana selepas itu, semangat utk menyambut raya agak hambar..org lain gembira sakan nak sambut raya tapi kami dlm kesedihan..i will story later



so far berpuasa sambil mengandung adalah sangat indah walaupun ada sedikit dugaan..tapi bukan selalu kita akan dapat rasa pengalaman ni kan?syukur diberi peluang merasainya..berpuasa bersama2 keluarga adalah satu pengalaman yang sangat berharga..tambahan pulak berpuasa dengan anak kecil lagi la seronok..seronok sangat bila kita sibuk memasak kat dapur, dia pun sibuk nak 'tolong' sekali hehe..aduhh dan2 tu je rasa mcm nak je beli safety gate pasang kat ruang masuk dapur..bukan apa bila dia masuk dapur mula la dibukaknya kabinet dapur satu persatu, yg xtahannya diangkut barang2 terutama bekas2 tupperware pegi ke ruang tamu..pernah satu masa tu tengah2 mengemas bakul mainan aisyah, saya terjumpa bekas tupperware ada dalam bakul mainannya sekali..bila saya tanya aisyah pandai lak senyum2 wat muka xtahu...hai la anak:)

No comments:

Post a Comment