Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 8, 2011

30th weeks of my pregnancy

Salam,

petang2 cenggini rasa malas pulak nk buat keje+badan pun rasa xbrapa nak ok sebab baru lepas baik dari bery2(cirit-birit), tambah pulak ngan pedih ulu hati..ermm time sakitnya dtg tu rasa nk tekan je kuat2 kat bahagian bawah dada tu tp takut kena cik baby plak..tahan je la..sakit!!!

bila tengok sticker pregnancy tu dah menunjukkan usia kandungan saya dah 30 weeks++..alhamdulillah dengan nikmat yang dikurniakan  Allah sehingga kini..syukur sebab dapat melalui detik2 mengandung dengan tenang walaupun kadang2 ada jugak masa xsihat, xselesa..adatla orang mengandung kan...

bila dah masuk 30 weeks ni rasa sekejap la plak masa berlalu..diam xdiam lebih kurang 10 weeks lagi cik baby ni akan menjenguk dunia..Insya Allah moga2 dipermudahkan segala urusan yang akan mendatang..dan di minggu ni jugak baru terpikir nk story/share pengalaman selama saya pregnant ni huhuhu..bukan apa bila baca blog2 m2b yg lain,jeles rasa tengok diaorg selalu update their latest pregnancy story:)..rajinnya diaorg update blog kan..actually sy pun teringin gak nk share2 stori manala tahu boleh gak pengalaman tu dikongsi bersama kawan2 yg lain..ye lah citer kita mungkin xsama tapi ilmu tu mungkin boleh dimanfaatkan sesama kita kan?..

k lah saya nk kongsi pengalaman saya semasa di minggu ke 30 ni..dah 30 minggu baru terhegeh2 nak update stori huhuhuhu..bukan xnak update tapi malas je lebih!!!hehe...xpa lepas ni saya nk flashback balik kisah dari awal pregnant sampai sekarang..boleh?

saya@30 weeks:-

  • berat badan skrg dah mencecah 69kg!!!berat badan sebelum mengandung ialah 56kg-dah gain 13kg ok!kalo diikutkan takut nk mengaku yang itu adalah berat saya huhuhu..ermm memang xleh lari dah berat saya masa dekat2 nk delivery nanti of coz mencecah 70kg++..redha je la ye dok?xpa pasni kita pantang betul2:)
  • selera makan dari awal pregnant sampai sekarang sentiasa ON!!!..dah tu mcm mana berat xnaik nya hehehe..berkali2 puan misi pesan kurangkan makanan berkabohidrat tp dah namanya degil kan haruslah makan jugak..mana boleh skipped makan nasi kan kan!!! 
  • di usia 30 minggu ni jugak  kaki saya sudah bengkak..takut tengok kaki sendiri dah x slim mcm dulu huhu..nak pakai selipar pun dah xmuat, dah tersangkut..separuh je boleh masuk..kakiku sudah kembang huhuhu..dan dipergelangan kaki yang bengkak tu agak sakit jugak..sakitnya lebih terasa tambah2 time solat..bila duduk antara dua sujud kesakitan tu amatlah dirasai..sebab tu skrg solat pun agak perlahan dan berhati2 dengan sebarang pergerakan..duduk tahiyyat akhir pun kena bertongkat dah tangan sebelah kiri sebab kalo x tongkatkan tangan, badan memang xbalance sebab dah rasa berat,asyik rasa senget nak terbalik je huhuhu.. 
  • dah mula mengalami kesukaran untuk tidur..pusing kanan xkena, pusing kiri xkena, terlentang pun sama..puas bergolek sana sini baru terlena.. 
  • nak bangun dari duduk pun dah rasa agak payah..buat keje ckit pun dah cepat rasa mengah..apatah lagi kalo berjalan2 mmg xleh laju2 dah, xlarat huhuhu.. 
  • selalu rasa nak wee wee:)..sekejap2 mesti nk ke toilet..kalo kat opis adalah dalam 1-2 jam sekali berulang alik ke toilet tu huhuhu.. 
  • cik baby pun semakin kuat dan aktif menendang sana sini..habis satu ruang perut dijelajahnya hehe..sampai senak pun ada..kadang time dia mengeras tu agak rasa xselesa jugak sebab rasa senak tapi seronok:)..paling best bila tengok perut bergoyang2 n berombak2 turun naik bila cik baby menendang dan buat mcm2 aksi..entahla aksi apa yg dibuatnya sebab kita xnampak hehe..dan dah boleh rasa kepala cik baby yang keras..bila diusik2, disentuh2 manja tengok2 dia dah beralih ke tempat lain..indah!
erm..rasa2nya itu sajalah setakat ni perkembangan diri saya di usia kandungan 30 weeks ini...sebarang kesakitan ataupun ketidakselesaan saya hadapi dengan redha sebab itulah pengorbanan yang harus dilakukan oleh seorang ibu..sekurang2nya apa yang saya lalui sekarang ni membuatkan saya teringat pengorbanan dan kesusahan bonda saya sewaktu mengandungkan kami adik beradik..dan saya juga bersyukur sebab setakat ni belum mengalami apa2 masalah yang teruk..bersyukur sangat2 sebab ada sesetengahnya sampai kena warded dan mengalami keadaan yang lebih teruk dari saya..sesungguhnya jasa seorang ibu tidak ternilai harganya...thanks Allah for your blessings..

"Ya Allah, Kau lindungilah anak dalam kandunganku ini..sihatkan tubuh badannya dan sempurnakanlah akal dan fikirannya..peliharalah ia sehingga selamat dilahirkan dari kandunganku kelak..amin ya rabbalalamin"

note:

bila dah start cerita berjela2 la plak hehe..banyak lagi ni entry yang tertangguh nanti ada masa kita sori2 ek:) 

2 comments:

  1. xpe kak..sume tu penat yg bebaloi²..nti pas bsalen lg rase nikmatnye.hehe :)

    ReplyDelete
  2. Amin..Insya Allah..2 la shila..makin dekat makin xsabar nk peluk cium baby..tapi kdg2 ada jugak rasa takut nk hadapi saat tu huhuhu..

    ReplyDelete