Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, June 24, 2011

checkup@32 weeks

Salam Jumaat,

rabu lepas (22.06.2011) as usual saya ada checkup kat kk presint 9 untuk kesekian kalinya hehe..xtahula kali ke berapa dah sebab yg saya set dalam mind ni ikut minggu kandungan sebab saya mula start routine checkup masa bukak buku merah @10 weeks...tapi kwn2 jgn confuse plak ye...xsemestinya minggu sekian sekian yg kita kena checkup sebab it depend pada minggu ke berapa kita mula checkup yg pertama tu (masa bukak buku merah)...sebab nanti b4 usia kandungan 28 weeks@7 bulan, kita kena checkup once a month, bila 28-36 weeks checkup twice a month (2 minggu sekali) n bila dah masuk 36 weeks until bersalin kena checkup setiap minggu.. eh kwn2 paham xni?hehehe..

panjang plak mukadimahnya ek..dipendekkan (rasanya mcm nk panjang gak ni huhu) kali pun sangat2 gumbira dalam hati sebab en.suami pojaan hati ada sekali:)...mcm biasa test urine n alhamdulillah everthing normal..no sugar no albumin..then kali ni kena amik hb sebab last checkup xamik..sib baik kaunter hb kali ni dia letak bersekali ngan kaunter test urine tu..bila check sedikit terkejut sbb hb saya turun ke 11.6..sblum ni ok je 12 or 13 so agak worried kat c2..tapi saya rasa hb saya sedikit turun (wpun masih ditahap normal) disebabkan saya kurang makan sayur sebulan lepas especially masa saya ganti puasa 4 hari berturut2 aritu..yes saya admit kat situ, lagi satu punca sebab sebulan yg lepas jugak saya banyak consume kafein (teh terutamanya time bekpes) dan saya jugak ada minum nescafe..xtahulah samada ini puncanya atau tak..wallahu'alam..tapi dari apa yg saya baca pengambilan kafein mmg boleh merendahkan kadar hemoglobin dalam darah..adeh baru je berangan nak minum kopi ais yg kaw kaw punya nampaknya kenala berkorban..xpa demi kesihatan baby tersayang:)

then check berat pulak, selalu time check berat ni la yg paling xda mood sebab every checkup berat sentiasa naik berlebih2 dari yg sepatutnya..tapiiiii kali ni saya terkejut sebab berat saya bukan naik tapi turun!!! about 400 gram..eh pelik plak saya dh risau dah takut ianya akan effect baby kat dalam...bila bagitau nurse xda plak dia komen apa2..ok diam je dalam hati sebab nk tanya doktor nanti...

pastu nurse check bp n mcm biasa baring atas katil untuk check perut n baby..masa nurse ukur tinggi rahim tu saya sempat tanya pasal kekecilan n kebesaran perut orang mengandung (kalo ikutkan xnak fikir sangat tp just untuk info, boleh gak share ngan kwn2 kan?)..saya tanyala dia perut saya ni kecik ke untuk usia kandungan 32 weeks@8 month...then dia cakap mcm ni.."eh xda la ok je ni saya ukur ni 32 weeks=32 cm, sama dengan usia kandungan, perut awak ni jenis yang melebar bukan membuncit, lain orang lain bentuk perutnya, sebab tu la kalo dari sisi perut awak xnampak menonjol ke depan, ada sesetengah orang perutnya jenis meruncing ke depan sebab tu la nampak besar..tapi bila ukur sama je sebenarnya.."..oh mcm tu ek maklumlah ni kan anak pertama so banyak perkara yg saya xtahu hehe...ok lah kalo mcm tu as long as my baby membesar mengikut usia yang sepatutya pun dah cukup bersyukur..mudah2an semuanya baik2 dan selamat ke akhirnya...amin

pas check perut nurse check heartbeat cik baby plak..time ni paling best sebab dapat dengar jantung baby berdegup..tapi kan masa nurse letak je alat tu kat perut, saya rasa cik baby bergerak..mulanya nurse tanya anak awak gerak ke ni, saya pun cakapla ye..senyum tersengih2 nurse tu pastu mulala cik baby kat dalam ni duk tendang2 alat tu sampai tergerak2 alat tu dibuatnya..pastu sampai ke sudah baby duk tendang sampai nurse ckp agaknya orang duk kacau dia tu tambah plak ngan bunyi jantung dia sendiri thats why la dia bagi respon hehe..sayang nk gurau2 ngan nurse je tu kan...indah sangat masa tu nurse pun sengih memanjang je sambil tengok bacaan jantung baby+perut pun bergoyang2 dek tendangan cik baby..sayang anak ibu ni:)...alhamdulillah denyutan jantungnya normal...syukur Ya Allah..

dah selesai jumpa nurse saya jumpa doktor lak sebab nk dapatkan surat pengesahan untuk naik flight sebab next week saya kena outsation n kena naik flight..masa jumpa doktor tu saya tanyala pasal berat saya yg turun bulan ni..dia cakap ok xpa g pun tinggi rahim pun naik..arap2 ok la..xpa lepas ni cuba utuk naikkan berat badan balik..ermm apalah saya ni...masa berat naik susah hati, berat turun pun susah hati gak..ishh3..pas dah dapat surat tu maka selesailah sudah sesi checkup aritu..ni hasil checkup at 32 weeks..

urine: albumin (NIL), sugar (B)
bp: 128/79
berat: 68.4 kg (turun 400 g from previous)
hb: 11.6
tinggi rahim: 32 cm
heartbeat baby: nurse xtulis pun kat buku tapi dia ckp ok, normal

corat-coret:

  • syukur sebab dapat nurse yg sporting+peramah..xda la stress sangat..ingat lagi masa memula checkup awal2 dulu pernah dpt nurse yg mulutnya agak 'sedap'..tapi xpa la lain orang lain pe'elnya kan..
  • seronok tengok bakal2 ibu yang datang checkup yg mana perut masing2 masih xnampak lagi, mungkin 1st time kot tapi bila tengok diaorg duk pegang buku merah tu sah2la ngah pregnant kan hehe..tingat masa awal2 pregnant dulu..bila dtg klinik dengan perut yg masih xnampak then bila tengok bakal2 ibu yang dah memboyot perutnya, saya pun terbayang2 mcmmana la keadaan saya nanti n bila la nak sampai saat tu..skrg dah sampai masanya n bila tengok mereka yg baru2 lagi teringatla yg saya dulu pun macam tu jugak hehe...
  • nurse tanya dah prepare ke barang2 baby sume..saya ckp x lagi huhu..pastu dia cakap kena standby dah..pastu siap tulis dalam buku merah tu" basuh baju bayi"..nah dah kena suruh tu tapi geraknya xlagi..bilala nak basuh barang2 baby ni, shopping dah almost complete tapi basuhnya x huhu
  • mcm biasala klinik kerajaan husband xdibenarkan masuk sekali masa checkup, kena tunggu kat luar je..so en.suami kena tunggu kat luar je, pas siap sume g foodcourt tapau nasi lemak, xleh makan kat situ sebab en.suami kena pegi sekolah dah..eniwei thank u darling sebab teman:)...love u lah..banyak2!!!!

 

1 comment: