Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie - Premature Baby

Lilypie - Premature Baby

Thursday, June 23, 2011

kakiku cramp...

Salam,

buat kali kedua awal pagi tadi kakiku cramp...sakit yg teramat!!!pada mulanya xnak kejut en.suami tapi sebab xtahan sangat sakitnya terus kejutkan en.suami mitak urut..cian dia dalam mamai2 kena urut betis yg tengah kejang menggila..apa nak buat sebab mmg sakit xleh nak gerak..bila en.suami dah urut barulah ok cikit bila urat dah xbersimpul tapi kesannya sampai sekarang masih terasa...hanya orang yg pernah mengalaminya akan faham mcmana rasa sakitnya masa urat kaki tengah bersimpul tu kan???tapi xpa segala kesakitan ni hanyalah sekelumit jika nak dibandingkan dengan kesakitan bersalin...dan ini jugak menyedarkan kita bahawa mengandung memerlukan kita bersedia untuk menanggung apa sahaja kesusahan dan kesakitan yang kita sendiri x jangka...dan kena ingat kesakitan ni jugak boleh menghapus dosa2 kecil yg xterhitung dah rasanya...demi anak tersayang, ibu rela...:)

ni sedikit info pasal kejang kaki semasa hamil ni...



Kekejangan

Mungkin disebabkan kekurangan kalsium.

Simptom:
  • Kontraksi otot yang menyakitkan, biasanya pada anak betis dan kaki. Ini kerap berlaku pada waktu malam dan biasanya bermula apabila anda meregangkan kaki dengan jari kaki mengarah ke bawah.

Perkara Yang Perlu Dilakukan:

  • Urut anak betis atau kaki yang kejang.
  • Untuk mendapatkan kelegaan daripada kekejangan yang menyakitkan, tarik kaki ke atas ke arah anda dan urut anak betis dengan kuat.
  • Selepas sakit anda hilang, berjalanlah seketika untuk menggalakkan peredaran darah.
  • Berjumpalah dengan doktor yang mungkin mempersribkan zat tambahan kalsium dan vitamin D.

3 comments:

  1. k.zila tido kene pki stokin jugak.kurang sejuk sikit kaki tu

    ReplyDelete
  2. xbolehla shila...panas sangat2...kipas paling laju pun rasa panas lagi...kalo pakai stoking lagila rasa panas huhuhu

    shila, ada kat rumah xmlm ni?k.zila ada nak bagi amanat ni, xpun boleh bagi no. phone?

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete