Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, June 9, 2011

checkup@30 weeks

Salam Jumaat,

kejap je masa berlalu tup tup arini dah jumaat..esok lusa dah cuti:)..oh ya arini saya nk citer pasal checkup saya di minggu ke 30 2 hari lepas..mcm biasalah yer every checkup mesti nak kena masuk dalam blog untuk review n panduan di masa hadapan..

rabu lepas (8/6/2011) saya ditemani en.suami tersayang (sebab coti sekolah bolehla dia teman hehe) ke kk presint 9..aritu orang agak ramai sebelah pagi..dan agak lama jugak menunggu no giliran dipanggil..sib baik en.suami ada xla rasa bosan sangat..bila dah sampai giliran cam biasa nurse suh buat urine test..Hb xperlu amik sebab Hb hanya perlu diambil sebulan sekali (skrg checkup saya every 2 weeks)..pas selesai buat urine test terus scan kad untuk jumpa nurse..dan alhamdulillah dalam 15 minit no giliran saya dah dipanggil..tapi masa nak masuk bilik nurse tu en.suami nak masuk sekali tapi saya ckp xboleh sebab klinik kerajaan ni xsama cam private, husband xleh masuk kecuali untuk checkup anak je..sebab kat dalam bilik tu ada ibu2  preggy yang lain huhuhu..so nak xnak kena tunggu kat luar je..sabar eh..

pas masuk bilik jumpa nurse, cam biasa dia amik bp n suh timbang berat badan..wa beda bedu yang ni paling xgemar sebab bila timbang mesin penimbang tu mengeluarkan satu angka yang cukup membuatkan saya terkejut!!!kenaikan 2.9 kg in 2 weeks!!!adakah ini disebabkan selera makan saya yang luar biasa masa balik kg aritu???oh saya xnak admit ok hehe..pastu nurse tu senyum je la dia ckp berat saya ni over ni..kena control makan lepas ni..baik nurse!(dalam hati je la huhuhu)

pastu nurse check perut dengar heartbeat baby..alhamdulillah denyutan jantung ok..thanks Allah..sesungguhnya time dgr heartbeat baby tu adalah momen yg sangat indah..dup dap dup dap..then check tinggi rahim..naik 3 cm in 2 weeks..syukur..pas siap sume nurse tanya dah beli ke brg2 baby, dah basuh ke sume baju2..sy ckp beli dah ckit2 baju je xbasuh lagi huhuhu..pastu dia ckp kena prepare dah manalah tau baby awk nak kuar awal ke..erkkk.."baby, baby duk elok2, main2 dulu kat dalam yer, nanti cukup sampai masa yang betul baru kuar yer"..kalo boleh biarlah cik baby kuar on time tapi itu semua ketentuan Allah..kita hanya mampu merancang Dia jua yang menentukan..

pas dah set next appointment, nurse tanya dah jumpa doc belum masa 28 weeks aritu, saya ckp belum..so dia pun suh saya jumpa doc aritu sebab plan asalnya saya kena scan untuk tengok kedudukan uri masa umur kandungan 28-32 weeks..memandangkan aritu saya dah 30 weeks so bolehla nak scan aritu..keluar bilik nurse, tunggu sekejap terus sampai turn saya masuk bilik doc..alhamdulillah dapat doc yang sangat baik:)lembut je, comel plak tu hehe..pastu doc terus scan..dia cakap uri ok cuma kedudukan baby songsang..so dia bagi masa sampai 34 weeks sebab dalam tempoh tu baby masih masih ada masa untuk berpusing ke kedudukan yang betul, kalo still breech jugak dia akan refer ke hospital untuk jumpa pakar..Ya Alllah..saya sedikit risau sebab seboleh2nya saya xnak kena c-zer..semoga cik baby akan kembali ke kedudukan yang betul nanti..amin...ni hasil checkup aritu:-

urine: albumin (NIL), sugar (B)
bp: 108/69
berat:69.3 kg (obtain 2.9 kg from previous)
tinggi rahim: 30 cm (sama dgn usia kandungan)
heartbeat baby: 150/bpm
kedudukan janin: ceph (masa nurse check kepala kat bwh tapi bila scan sekejap je dah pusing balik ke atas eh3 xduk diam cik baby ni:)


note:
  • tima kasih banyak2 to en.suami sebab dpt teman arini..lap u so much!!!
  • sejak dua tiga hari ni kerap sangat mimpi pasal bersalin..sampai jadi takut dan risau
  • weekend ni penuh  dgn aktiviti..esok Insya Allah ada picnic kat sungai tekala ngan en.suami n his frens..lusa plak kalo xda aral saya ngan en.suami nk pegi parentcraft/antenatal class di kpj kajang untuk menimba ilmu2 parenting ni..semoga semuanya dipermudahkan...amin

No comments:

Post a Comment