Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, June 21, 2011

dalam dilema~boleh ke xboleh~?

Salam,

pagi tadi mcm biasa g antenatal checkup kat kk presint 9..tapi saya xnak cerita lagi pasal hal2 checkup tu sebab ada benda lain yang lebih merisaukan saya...alkisahnya minggu depan 28-29 jun 2011 saya kena outstation..ke mana???kota bharu...:D..eh bukan kb sangat pun tapi saya ngan bos ada urusan kerja di sungai golok, thailand..asalnya bukan saya yg kena pegi tapi disebabkan pegawai lain sumenya ada hal maka nak xnak sayala yg kena pegi...ok gak sebab sambil tu boleh balik kg:D (tu yg penting:P)

masalah problemnya ialah saya kan tengah preggy..so untuk menaiki flight masa mengandung ni ada syarat2nya..oleh itu saya cubala search polisi penerbangan untuk wanita hamil dalam website MAS ni tapi hampeh xda pun!!!pastu saya try call no yang tertulis kat website tu tapi hampeh jugak!!!sampai panas tel duk tunggu panggilan disambung...alih2 jawapan yang diterima.."harap maaf, talian kami masih sibuk"...tunggulah berejam pun jawapan yg sama je yg diterima...

oh ye sebelum tu kandungan saya dah memasuki usia 32 weeks@8 month..dari apa yg saya jumpa dalam satu blog ni menyatakan untuk penerbangan MAS, seseorang tu boleh fly jika kandungan berusia tidak lebih 35 weeks..tapi xtahula betul ke tidak..so pagi tadi masa checkup saya mintak surat kebenaran dari doktor untuk menyokong/mengesahkan yg saya boleh lagi menaiki flight..tapi bila balik ke opis baru baca surat tu dimana statementnya sangat2 ringkas..just menyatakan usia kandungan saya dan tarikh edd..xda pun ayat yang menerangkan keadaan kesihatan saya atau dalam erti kata lain menunjukkan yg saya fit untuk fly...

so saya risaula kalo time kat airport nanti last2 minit xdibenarkan untuk naik flight tu..dahla atas urusan kerja ni xke haru namanya huhuhu...pastu saya dapat maklumat dari kawan saya yg mana sedaranya keje dengan MAS ckp kalo lebih 32 weeks xdibenarkan untuk menaiki pesawat even ada surat doktor sekalipun..peluangnya 70-30 (70% xdibenarkan)..adeh mcmana ni...kwn2 ada x info pasal ni...saya dah buntu ni....

4 comments:

  1. boleh jek sy rase kak..sbb kate la atas urusan keje..kalo naik kete lg bahaya..baik naik flight..dia xbg mase dah tggu hari..sbb takut terberanak dlm flight..dlu2 saye naik mase 7 bulan g langkawi..ok jek..siap bg masuk dlu..sbb preggy xleh berdiri lame kan..boleh la sy rase kak..=)

    ReplyDelete
  2. masa azie pg sarawak..
    kakak ipar kan peknen..
    dia tunjuk surat doc dulu

    ReplyDelete
  3. ain,

    ha'a kan kalo nek kete maunya sembab kakiku huhu..
    k.zila baru dapat contact MAS arini dia cakap kalo utk penerbangan domestik boleh naik sehingga usia kandungan 36 minggu..kalo lebih dari tu mmg dia xbagi naik dah...

    ReplyDelete
  4. azie,

    tu la azie...kak zila dah mintak surat doc tadi tapi dia xnyatakan yg kita fit ke x utk naik flight..tapi bila call MAS rupa2nya hanya medical form dari MAS sahaja yg diterima..form tu kena donlod dari MAS then dapatkan pengesahan dari mana2 doc..doc akan isi segala maklumat dalam tu..format surat lain xditerima..nampaknya kena g jumpa doc skali lagi la huhuhu..

    ReplyDelete