Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie - Premature Baby

Lilypie - Premature Baby

Tuesday, April 19, 2011

jeruk pauh homemade

Salam,

anda suka makan jeruk???ntah nape tetiba terlintas lak dalam pikiran ni jeruk pauh yg saya buat aritu..cam dh lama xmakan ni..nmpak gayanya kena p p.mlm bangi ni nk cari buah pauh tu..kat sana murah jer RM3 sekilo, kat p.tani putrajaya ni RM6 sekilo!!!2 kali ganda ok reganya..sbb 2 la sy lebih suka p bangi hehe..

sbnarnya asal usul nk buat jeruk ni  disebabkan sy mmg suka mkn jeruk..tp jeruk2 yg dijual kat luar sana tu byk bebenor pengawetnya..so utk menyedapkan hati sendiri sy pun buatlah sendiri jeruk pauh ni..kalo kat kelate jeruk ni mmg biasa sgt la kan tp kat luar xtahu la plak..tp apapun jeruk mcm ni mmg fevret sy..puas hati sebab xguna bahan pengawet (ibu jeruk) n xda perisa2 tambahan huhuhu..lagipun nk buatnya pun tersangatla senang cuma rajin ngan tak jer:P..k lah sape2 yg berminat nk cuba nti sy bagi resipi yer..tp sblum tu jom layan gambar2nya dolu:P

 pauh ni dh nk masak ckit sbnarnya


 potong ikut citarasa sendiri


 ready to eat:D


jeruk pauh/mangga
bahan:
1) buah pauh/mangga (kuantiti ikut suka)
2) 1-2 keping gula melaka @nise (org kelate panggil)
3) gula secukup rasa
4) 5-6 biji lada kering (kalau xnak pedas, buang bijinya)

cara nak buat:

1) potong buah pauh mengikut citarasa sendiri
2) rendam dengan air garam semalaman
3) blend lada kering dengan gula melaka@nise
4) masak air gula dan campurkan bhn yg telah diblend tadi hingga masak
5) tuangkan kuahnya ke dalam buah pauh tadi dan kacau..sedia utk  
    dimakan:P

note:

kalau nk lagi sedap, sejukkan dalam peti ais..

1 comment: