Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, October 2, 2012

3rd pregnancy:29 minggu, baby adik kurang gerak..admit wad HUSM

Assalamualaikum,

baru berkesempatan nak update story..sejak dua menjak ni agak sibuk di opis huhu..k lah kali ni saya akan ceritakan pengalaman atau saat2 cemas sewaktu kandungan berusia 29 minggu haritu..

kisah ni berlaku semasa kami balik kg sempena cuti hari malaysia 16 september haritu..kami balik ni pun sebab hendak mengadakan kenduri tahlil untuk arwah ayah mertua..semua adik beradik belah en.suami balik berkumpul..kami bertiga (saya, en.suami dan aisyah) bertolak balik ke kg pukul 4 pagi hari sabtu..dalam pukul 1 tengahari alhamdulillah selamat sampai di kg..tapi sepanjang perjalanan dari putrajaya-kelate tu saya xmerasai sebarang pergerakan baby adik..nak kata xrasa langsung tu xjugak sbb kadang2 rasa tapi pergerakannya mcm lemah je xmcm selalu..biasanya kalau baby adik tendang ke apa mmg bergerak2 perut ni..actually saya perasan yg baby adik kurang gerak sejak tengahari jumaat tu lagi..saya dah mula rasa risau dah ni..lalu bagitau en.suami kalau sampai rumah nanti kalau baby adik still lagi dlm keaadaan mcm tu, saya nak g klinik utk check sbb risau takut ada apa2 kat baby adik..nauzubillahiminzalik...

sebaik saja sampai di rumah saya, rehat2 sekejap dan dalam masa yg sama hati rasa xsedap dah..en.suami suh makan pun saya xda selera dah tapi terpaksa gak makan..lepas tu saya mmg dah risau sangat2..terus bagitau en.suami dan kami terus ke klinik swasta..disitu doc suggest suh pegi hospital terus sbb boleh check detail keadaan baby..bila dgr nasihat doc tu kami terus ke HUSM..kalo ikutkan saya nak g ke HRPZII tapi jaraknya agak jauh sikit berbanding HUSM..saya kalau boleh nak cepat sampai ke hospital..sampai je dekat wad kecemasan HUSM, daftar sume terus pegi ke labor room..sampai sana bagi buku merah (nasib baik en.suami suh bawak balik huhu) dan terus diaorg periksa..mula2 check perut..agak lama sikit baru dapat detect heartbeat baby adik..alhamdulillah dah lega sikit rasanya bila tahu baby adik masih bersama2 dgn ibu..pastu doc pakar buat detail scan pulak..check2 sume tiba2 tengah doc golek2 perut dgn alat dia tu, baby adik tendang alat tu dgn  kuatnya sampai doc pun terkejut..xlama lepas tu baby adik tendang lagi..Ya Allah masa tu barula saya betul2 rasa tendangan yg kuat dari baby adik setelah baby adik 'diam' sejak tengahari semalam..doc ukur2 sume dia cakap baby adik sihat..berat pun ok sesuai dengan umur dia..selari dgn weeksnya..pastu dia tanya history c-sect yg dulu..saya ingatkan lepas dah check sume saya dah boleh balik rumah..sekali doc cakap kena admit wad untuk monitor pergerakan baby..bila dgr kena admit wad terus rasa sedih sbb terfikir balik kg tapi kena tidur dlm wad..dahla esoknya (ahad) ada kenduri tahlil..paling sedih tentulah sbb xleh tidur dgn aisyah:(..dan ayahnya jugak huk huk..lepas dah selesai scan, balik semula ke bilik saringan..ingatkan dah selesai rupa2nya doc nak check jalan kot2 la baby adik nak keluar ke apa..hah masa ni mmg dah cuak dah..ye lah selalu baca pengalaman kena seluk ni ramai yg ckp sakitla, pedihla..masa ni saya cuba bertenang n tarik nafas sebaik mungkin, alhamdulillah xda rasa apa2..jalan xterbukak lagi..maksudnya baby adik xda apa2..Insya Allah everthings ok..

en.suami pulak kejap2 jenguk tanya keadaan saya mcmana..ye lah agak lama jugak duk dlm labor room tu..lepas kena seluk tu nurse bagitau dia nak cucuk ubat matangkan paru2 baby..dexamethasone..just standby incase baby adik nak keluar preterm ke (mintak dijauhkan..harap2nya baby adik keluar bila dah betul2 matang ye..37 weeks above)..so masa cucuk tu saya baringla mengiring..ingatkan mcm cucuk biasa je..sekali bila jarum dah masuk n ubat dah mengalir masuk dlm badan..Masya Allah sakit xterkata sampai saya tarik cadar kuat2 sbb terlalu sakit..lepas tu terus rasa berat sebelah badan..sakit ye kwn2 huhu..tapi dlm 10 minit tu rasa sakit dah beransur2 hilang..

lepas dah settle kat labor room, saya ditempatkan di wad 2 akik..iaitu wad antenatal..wad kat sini katilnya byk2 mcm wad dulu2 jugak..kebanyakan yg admit kat sini adalah yg sedang menunggu masa utk bersalin...sempatlah saya tgk ibu2 sedang mengaduh sakit dan mcm2 lagi la..saya je yg segar bugar cuti2 dalam wad huhu..bila tengok ibu2 yg menahan sakit nak bersalin tiba2 saya jadi takut pulak nak menghadapi saat2 tu nanti..bagitau en.suami dia senyum je lah..en.suami setia menemani sampai waktu melawat tamat n sambil2 tu tunggu ma n ida bawak dtg pakaian sume..saya suh bawak sekali aisyah sbb dah rindu sangat2 kat buah hati pengarang jantung tu..tup2 ma xbawak sbb aisyah dah nak tidur lagipun hari dh malam..sedih sangat xdpt jumpa aisyah:(...

so mlm tu tidur sorang diri je la..kali kedua tidur dalam wad..kali pertama masa bersalinkan aisyah tahun lepas huhu..dan malam tu nurse buat ctg..alhamdulillah graf baby adik cantik..dalam hati xsabar nak tunggu esok menjelma..boring ye duk dlm wad xleh buat apa2....esok paginya (ahad) masa doc buat round check dlm wad, saya tanyalah saya boleh balik x haritu..sebab ada kenduri tahlil lagipun isnin tu saya nak balik putrajaya dah..then doc kata dia kena tanya bos dulu..dalam hati saya dah confident boleh balik dah sbb baby adik pun dah aktif mcm biasa..sekali doc bagitau saya xboleh balik lagi haritu..paling awal pun esoknya baru boleh discharge (isnin)..Ya Allah terus rasa nak menangis..3 hari cuti 3 hari duk hospital..xsempat pun rehat2 kat rumah..puas saya pujuk bagi mcm2 alasan tapi doc xdgr jugak alasan saya tu huhu..maka pasrahla saya kat situ..sambil layan perasaan sedih tu saya pun tertidur sambil tengok jam dengan harapan bila tidur tu cepatla masa berlalu..xsabar nak tunggu pukul 11 pagi sbb hari cuti umum (16 sep) waktu melawat tengahari bermula pukul 11 pg-2ptg...dekat2 pukul 12 tghari en.suami sampai dgn ma, ida, anis n yg paling dinanti2kan of coursela aisyah tersayang hehe..

terubat rindu dihati:)..lagi happy bila en.suami bawak lauk kenduri..dan air kelapa..thanks bie:)..so saya makanlah sepuas hati sbb dari mlm tadi lagi menahan lapar huhuhu..aisyah pulak xreti duk diam..pegi sana pegi sini sampaikan nurse2 kat situ bawak 'lari' aisyah sbb geram kat dia..aisyah mana reti takut kat orang..sume dia nak ikut..bahaya gak tu huhu..en.suami, ma sume temankan saya sampai habis waktu melawat..dan sesi melawat ptg tu plak en.suami xdpt dtg dah sbb dah sibuk kat rumah..mlm tu ada tahlil..sedih sbb xdpt jumpa ipar2 n anak saudara sume..

isnin esoknya bila doc dtg check lagi, dia bagitau dah boleh discharge dah..alhamdulillah..tapi bukannya secepat tu boleh balik..dlm tengahari gak baru selesai sume urusan..sebelum balik doc pakar check keseluruhan keadaan saya dan baby..alhamdulillah sume ok..doc kata mayb saya xperasan pergerakan baby adik sbb sibuk ke sana ke mari, letih dll..sbb katanya dari graf ctg yg dibuat sbyk 2x..jantung baby adik sangat aktif dgn usianya 29 minggu..so xda apa yg perlu dirisaukan tapi kena jaga diri n byk rehat..baby adik pun dah aktif mcm biasa..syukur Ya Allah..sebagai ibu mmg xdinafikan apa2 saja yg berlaku mesti kita risau kan..sama mcm saya la huhu..kat bawah ni adalah gambar2 kenangan masa admit wad husm..sekadar kenangan:)


 makan lauk kenduri di hospital:)


 my family..gemuk kan saya?huhu

 momen di husm

 aisyah ralit makan buah delima..fav fruit dia ni:)

 muncung2 mulut:)

 senyum tengok tok ma:)

 bekas nak pegang sendiri..xmo org pegang

 suap buah delima utk tok ma:)

 nak suap lagi:)

 bila dapat buah delima mmg diam je la duduknya..kalau x satu wad tu dia round huhu

aisyah with ayah&ibu..tinggal beberapa minggu je lagi aisyah bergelar adik bagi kami..lepas tu jadi kakak aisyah dah..Insya Allah


hari sabtu-isnin dalam wad je la saya..balik kg tapi 1 mlm pun xdpt tido kat rumah...isnin ptg tu sebaik saja discharge balik rumah en.suami jap then baru balik rumah saya..mlm tu naik bas balik putrajaya..kereta en.suami tinggal kat kg sbb nak balik amik raya haji nanti..dapat mc 5 hari..rehat kat rumah je..harap2 lepas ni xda apa yang merisaukan pasal baby adik..selagi baby xkeluar selagi tu la kita risau mcm2 kan?alhamdulillah setakat ni baby adik sihat dan semakin aktif dalam perut..cuma baby adik dah start mengeras skrg ni..actually masa minggu 26 lagi baby dah mengeras..nurse kata normal asalkan mengeras tu xmenyakitkan..kalau mengeras bersekali dengan sakit, itu yang kena g hospital huhu..baby adik, duk elok2 ye..nak main2 bola ke, nak aerobik ke boleh tapi kena hati2 tau hehe..semoga baby adik dan saya sentiasa sihat dan dipermudahkan segala urusan yang mendatang nanti...ameen.

No comments:

Post a Comment