Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, October 29, 2012

detik-detik kelahiran terindah aisyah mardhiyah

Assalamualaikum,

akhirnya sampai jua masa yang saya nanti2kan..saat untuk mencoret memori terindah kelahiran anakanda tercinta..anugerah terindah dalam hidup saya dan suami..walaupun aisyah dah nak jadi kakak beberapa minggu je lagi tapi seboleh2nya saya cuba untuk menunaikan janji saya kepada diri sendiri iaitu memahatkan kenangan melahirkan aisyah mardhiyah dalam 'rumah' kesayangan saya ni..semoga satu hari nanti aisyah dan adik2nya (Insya Allah) akan membaca setiap catatan ibunya disini..supaya mereka tahu perjalanan susah dan senang kehidupan di dunia yg sementara ini..ok lah jom kita imbas kembali detik2 terindah itu:)

14 Julai 2012 (Khamis)

seperti dalam entry ini pengalaman membuat ecv ,sebaik saja selesai proses ecv yang xberjaya tu saya terus dimaklumkan oleh doktor haslina yang saya mmg kena bersalin malam tu jugak..sbb saya dah ada contraction dan doktor xnak mengambil sebarang risiko kalau hendak menangguhkan kelahiran..dan untuk menjalani operation tu saya kena terus berpuasa..bayangkanlah dari pagi lagi saya menahan lapar..dan makanan terakhir saya sebelum berpantang adalah nasi lemak dgn air milo semasa sarapan pagi tadi..ohh kalaulah saya tahu kena bersalin haritu dah tentu saya makan sepuas2nya apa yg saya nak makan hehe..ok selepas dah settle berdiscuss dgn doktor, saya kena naik tingkat 1 (daycare unit) utk buat ctg lagi sekali..masa ni en.suami pegi uruskan prosedur kemasukan wad, syukur saya xmenunggu lama sbb kebetulan ada pesakit yg baru discharge, so dapatlah bilik utk saya..bilik katil 2 orang..masa buat ctg tu nurse yg incharge bagitau yg contraction dah teratur dan saya pun dah ada rasa sakit sikit2..mcm sakit nak period tu tapi xlah mengganggu perasaaan saya.

selesai buat ctg, saya dan en.suami diiringi nurse pegi ke wad 2A..kat situ saya diarahkan untuk salin baju hospital dan nurse bagi penerangan apa yg perlu dibuat..saya dijadualkan untuk menjalani c-sect pada malam tu tapi pukul berapa xtahu bergantung kepada kekosongan bilik OT..masa tu jam lebih kurang pukul 4.30 petang..en.suami balik rumah dulu utk amik barang2 saya dan baby..satu apa pun xpacking lagi sebenarnya huhu..sampai rumah en.suami call tanya nak letak apa dalam bag..so saya bagitaula dia suh tengok checklist yg saya dah sediakan siap2..xdapat saya bayangkan mcmanala keadaannya kat rumah sorang2 siapkan barang2 tu (tu lah misi pesan suh kemas barang awal2 xnak dgr hehe), dekat2 pukul 6 ptg en.suami sampai semula dihospital..saya check brg tgk2 diapers tertinggal..ginilah gayanya kalau last2 minute preparation kan:)..so terpaksala beli diapers kat kedai hospital..punyalah byk diapers dah beli kat rumah alih2 kena beli baru jugak huhu..tapi nasiblah barang2 lain yg dibawa en.suami sumenya betul:)

dekat2 pukul 7 mlm, nurse datang bagitau yg bilik OT dah ready..masa ni saya xrasa apa2 sbb sejujurnya saya bagitau apa yg sedang saya lalui tu sumenya mcm mimpi..ye lah sekelip mata ianya berlaku..dari seawal pagi sampaila saat tu saya masih xpercaya yg saya dah nak bersalin dah sedangkan tarikh due lagi sebulan..sebelum ditolak ke bilik OT, nurse bagi saya sejenis ubat tahan muntah..kena minum..aduh rasanya mmg saya xleh tahan..payau yg xboleh saya bayangkan..tapi nurse suh saya tahan dan kena habiskan jugak ubat tu.akhirnya selepas 3-4 kali minum barulah habis ubat tu..dan sebaik selesai minum ubat tu, saya diarahkan untuk salin baju bilik bedah..sebelum kena tolak ke bilik OT tu, saya minta maaf minta ampun dgn en.suami dulu..berair dah mata ni..ye lah byk dosa saya dgn en.suami huhu...

dalam pukul 8 mlm saya ditolak ke bilik OT diiringi en.suami dan nurse..sampai je kat bilik OT en.suami xleh masuk dah..kena tunggu kat bilik menunggu..kemudian saya dibawa masuk ke waiting area..kat sini doktor bius dan beberapa org nurse sumenya menghadap tanya..then doktor bius tu tanya saya beberapa soalan..tanya no ic and tanya samada saya tahu x saya kena operate sbb apa..saya bagitaula sbb nak bersalin hehe..xlama lepas tu barulah saya disorong ke bilik OT yang sebenar2nya..dlm hati saya ohh mcm ni rupanya bilik bedah..yg selalu tgk kat tv tu hehe..lepas tukar katil sume, doktor bius tadi suh saya duduk dalam posisi duduk sambil pegang bantal..dia nak cucuk epidural..dan doktor bius pesan jgn keraskan badan..xlama lepas tu terasa jarum halus mencucuk belakang badan..agak sakit jugakla tapi saya tahan je sbb ingat pesan doktor jgn melawan masa jarum masuk dalam badan..

lepas beberapa saat kena cucuk saya dah xrasa apa2..lalu doktor suh saya baring dan letakkan kain penghadang didepan saya, xlama lepas tu datanglah doktor pakar yang akan operate saya..nak tahu doktor mana yg akan 'kerjakan' saya?dr.pavani..doktor yg periksa saya di awal2 pagi tadi..rupa2nya duty dia mlm tu huhu..nak tahu apa ayat pertama dia bila nampak saya?sambil tersenyum dia cakap "jumpa lagi kita ye"..saya pun pasrah je la..impian saya kalau boleh nak doktor perempuan muslim yang sambut baby tapi hospital kerajaan manala boleh pilih2 doktor kan..so saya redhalah..

beberapa minit lepas tu bermulalah proses pembedahan..first saya rasa ada benda halus lalu atas perut saya tapi xrasa sakit apapun..lepas tu barulah saya rasa yg perut saya digodek2, digoncang2 sampaikan badan saya pun tersengguk2..dan yg paling jelas terasa ialah masa doktor nak tarik kepala sbb mmg terasa sangat masa dia tarik2 tu..maklumlah kepala baby kat atas..xlama lepas tu saya dengar nurse cakap "keciknya"..dan saya dgr baby menangis..saya yg mmg tgh blurr masa tu boleh plak terfikir ada org lain ke yg bersalin kat bilik sebelah ni..ye lah saya xterfikir langsung baby yg menangis tu adalah aisyah..anak saya sendiri:)..saya ingatkan baby org lain sbb doktor xda pun bagitau yg baby saya dah lahir..xlama lepas tu masa saya tgh mamai sbb mengantuk sangat, nurse datang dan tunjukkan baby dkt saya..Subhanallah rasa mcm xpercaya yg anak yg saya kandung selama 9 bulan ni dah lahir dan dah ada depan mata saya..masa tu saya tgk betapa sucinya wajah aisyah..putih kemerahan..alahai comelnya anak ibu dan ayah..nurse tanya anak apa, terus saya jawab girl hehe..kemudian nurse bawak aisyah pegi dan doktor settlekan urusan jahit menjahit luka pembedahan..

selesai urusan menjahit sume, saya dibawa ke waiting room semula utk monitor keadaan saya..check tekanan darah sume..dkt setengah jam jugaklah dalam waiting room tu..lepas sume dah ok barulah saya dibawa keluar ke wad..masa keluar dari bilik OT tu nampak en.suami sedang tersenyum..beriringan kami masuk wad..masa tu aisyah belum dibawa ke wad lagi..xlama lepas tu barulah aisyah disorong masuk ke wad..tinggallah kami bertiga..kehidupan baru telah bermula..jelas terpancar wajah kegembiraan en.suami masa tu..dan en.suami terus suruh saya susukan aisyah buat kali pertama..alhamdulillah aisyah anak yg bijak, kali pertama je terus pandai hisap..so kami menghabiskan masa malam tu dgn melayan saat2 manis bersama anak pertama kami..amanah Allah untuk kami..syukur alhamdulillah segala2nya sudah selamat walaupun kelahirannya adalah tidak dijangka sama sekali..sebulan awal..walau mmcmanapun saya bersyukur sangat2 walaupun aisyah dikira sebagai borderline premature tapi aisyah sihat dan xperlu ditahan dalam inkubator..dan aisyah lahir dgn berat 2.35kg (dr.pavani scan 2.4kg)..bila tengok wajah aisyah rasa xpercaya je yg saya dh jadi ibu..rasa xpercaya je yg aisyah dah lahir..segala2nya berlaku terlalu pantas..itulah ketentuan Allah..syukur alhamdulillah

dan dlm pukul 11 mlm, en.suami kena balik dah sbb kalau ikutkan xboleh stay lama2..nurse mmg benarkan ada org teman kalau bersalin c-zer tapi kena org perempuan je, suami xboleh..so terpaksalah en.suami balik..masa tu family pun xdtg lagi..ye lah nama pun dah unexpected kan hehe..so tinggallah saya berdua dgn aisyah mlm tu bermalam di wad..

dlm pukul 2 pagi, kesan ubat bius dah semakin hilang, bermulalah rasa sakit dkt tempat c-sect tu sampaikan saya pegang besi katil sampai bergegar besi katil dibuatnya..teman sebelah pandang saya dgn wajah terkejut..ye lah tgk saya menggigil tahan sakit huhu..bila nurse cucuk ubat tahan sakit barulah saya rasa lega sikit..tu pun xlama sbb lepas tu rasa sakit tu dtg balik..hanya Allah je yg tahu mcm mana sakitnya rasa tu..tapi apapun saya tahan je lah:)

so, itulah ceritanya bagaimana aisyah lahir ke dunia ini..walaupun seboleh2nya saya xnak bersalin secara c-sect  tapi apakan daya takdir Allah telah menentukan yg saya kena bersalin secara c-sect..apapun syukur sumenya sudah selamat..harapan kami semoga aisyah mardhiyah membesar dengan sihat dan menjadi seorang khalifah Allah yg solehah dan dihiasi dgn sifat2 mahmudah..ameen

 saat2 terakhir bergelar ibu mengandung a.k.a mak buyung:)

 buat ctg..peace:)

  saat2 sebelum ditolak ke bilik OT

 kali terakhir berdua:)

 masa ni dalam waiting room:)

 operation in progress

 8.40pm..3 minit kemudian lahirlah aisyah mardhiyah:)

 fresh from the womb..assalamualaikum buat anak ibu dah ayah..selamat datang ke alam dunia..ingat janji2 aisyah dgn Allah di alam roh dahulu..semoga aisyah mardhiyah menjadi anak yg solehah..ameen

saat pertama bergelar ibu..lengkap sudah diri ini sebagai wanita..syukur alhamdulillah diatas anugerah terindah ini

 kasih sayang seorang ayah..berseri2 muka hehe

 aisyah mardhiyah...lahir di usia 35 minggu 6 hari pada 14.7.2012 (khamis malam jumaat) seberat 2.35 kg..alhamdulillah
semasa discharge dari hospital..mmg xsangka sangat sbb dtg hospital tu utk checkup je alih2 kena bersalin terus..inilah namanya datang berdua balik bertiga:)



sekian, jumpa lagi di lain entry:D




No comments:

Post a Comment